Anne
Marie Mai
Nogle bemærkninger om
værkets to genrer
Danske digtere i
det 20. århundrede benytter sig i den nye
fjerde udgave af to genrer: den fortællende
litteraturhistoriske fremstilling og
forfatterskabsportrættet.
Teoretiske
anfægtelser
Den nyere
litteraturteori har anfægtet begge genrer og
peget på deres karakter af konstruktion eller
ligefrem fiktion. Den franske og angelsaksiske
tekstteori har fra nykritikken og strukturalismen
til poststrukturalismen problematiseret såvel
litteraturhistoriografien som nybiografismens
søgen efter analogi, genese eller kausalitet
i forholdet mellem værk og forfatterperson
eller værk og kontekst. Den moderne
litteraturteoris fødsel er forfatterens
død, som Seán Burke understreger det
i sin afhandling Death and Return of the
Author (1992). Burke diskuterer
litteraturopfattelsen og forestillinger om
forfatterpersonen hos Barthes, Foucault, Derrida og
de Man og efterviser, hvorledes de på
forskellig måde distancerer sig fra
forstillingen om forfatterpersonens betydning for
det litterære værk, ja i det hele taget
fra en betragtning af forholdet mellem liv og
værk som et relevant genstandsfelt.
Også litteraturhistorieskrivningen
anfægtes grundlæggende af den nyere
litteraturteoris understregning af det
litterære tekst ubestemmelighed og af det
stadig mere abstrakte historiebegreb, som
litteraturteorien afsætter i sin venden sig
mod den tekstinterne analyse.
Alternativer til
den traditionelle litteraturhistoriografi dukkede
op i den amerikanske litteraturforskning midt i
1980´erne i form af den antologiske eller
encyklopædiske litteratur-historieskrivning
og den såkaldte »New Historicism«,
der forsøgte at reformulere den historiske
betragtning som en analyse af kulturel og
litterær kontekst. Nyhistorismen
opløser historien i historier, og funderer
de historiske studier i oxymoroner mellem
historiens tekstualitet og teksternes historicitet.
Stadig i
brug
Er genrerne
»forfatterskabsportræt« og
»litteraturhistorieskrivning« teoretisk
problematiserede, anses de til gengæld stadig
af mange for at være nyttige. De benyttes i
voksende grad, men brugen af dem forbindes i
nutiden netop med en diskussion af deres teoretiske
problematik. Litteraturhistorieskrivningen har i
1980´ene og 1990´erne levet i allerbedste
velgående både i form af projekter, der
sigter mod den nationale litteratur,
verdenslitteraturen eller nordisk litteratur, og
digterportrættet florerer som genrer
både i litteraturhistorieskrivningens
struktur og i en række centrale monografier
om eksempelvis Ewalds, Thomasine Gyllembourgs, H.
C. Andersens ogTom Kristensens forfatterskaber.
Forfatterskabsportrættet møder vi
også som en levende genre i nye
litterære opslagsbøger, udarbejdet af
ældre og yngre litteraturforskere om
både dansk og udenlandsk litteratur;
eksempelvis Gads Forlags kommende udgivelse,
Litteraturens stemmer, og
Munksgaard/Rosinantes Udenlandske
forfattere, der begge udkommer i 1999. Jon Helt
Haarder, der som ph.d.-studerende er tilknyttet
arbejdet med Danske digtere i det 20.
århundrede, skal netop undersøge
digterportrættet som en vigtig
formidlingsform.
Forskningsprojektet
om Nordisk Kvindelitteraturhistorie I-V, er
et eksempel på en
litteraturhistorieskrivning, der belyser genrens
problematik, idet projektet er blevet til i
forlængelse af kritikken af de nationale
litteraturhistorier og selvfølgelig
især af den mandlige dominans i de nationale,
litterære konstruktioner. Projektet kan
på nogle måder parallelliseres med den
angelsaksiske nyhistoricisme , idet dets
udgangspunkt er et forsøg på at
udfordre et traditionelt historiebegreb.
Karakteristisk nok former sidste og afsluttende
bind af Nordisk Kvindelitteraturhistorie sig
som en encyklopædi med
forfatterskabsportrætter og søger
således på denne måde at
fuldføre sin kritik af den traditionelle
litteraturhistorie. Det sker altså
paradoksalt nok ved, at værket tager den
anden ligeså problematiserede genre i brug:
forfatterskabsportrættet, der i øvrigt
også er et vigtigt indslag i selve
værkets fortælling om nordisk
kvindelitteratur.
Teoretiker og
forfatter
En interessant
tendens, der er fulgt i kølvandet på
den teoretiske problematisering af
forfatterskabsportrættet og
littetaturhistorieskrivningen, viser sig deri, at
de centrale litteraturteoretikere begynder at
overtage rollerne som vor tids store forfattere.
Seán Burke lægger megen vægt
på dette forhold i sin afhandling, og peger
på, hvorledes Barthes, Derridas og Foucaults
skrifter i voksende grad antager karakter af
kunstnerisk litteratur, og hvorledes teoretikerne i
lighed med den kunstneriske litteraturs forfattere
bliver genstand for en omfattende fortolkende
forskningsindsats og en placering i en mere
traditionelt successivt konciperet teorihistorie.
De forfatterskabsportrætter, vi skal arbejde
med i Danske digtere i det 20. århundrede,
kunne set fra Seán Burkes synspunkt
være stadier på en vej ud af teori og
læsning og ind i den kunstneriske litteratur.
Seán Burke bemærker, at netop de
moderne litteraturteoretikerne har opnået de
store forfatterpersoners traditionelle privilegier:
»No contemporary author can lay claim to
anything approaching the authority that their texts
have enjoyed over the critical establishment in the
last twenty years or so«. Ja, hævder
Burke, hvis vi var på jagt efter den mest
forfattertro litterære kritik og forskning,
behøvede vi ikke se gå længere
end til sekundærlitteraturen om Barthes,
Foucault og Derrida, som kendtegnes af det ene
forsøg efter det andet på at
rekonstruere deres tanker og ideer. En yderliger
pointe bliver den, at det i højere grad er
teoretikerne end forfatterne, der formulerer tidens
æstetiske og eksistentielle problematik.
Georg
Brandes
Men længe
før både Barthes og Derrida var
begyndt at bevæge sig på
grænserne mellem teori og kunst, havde Georg
Brandes hjemmevant færdedes netop i disse
grænseegne. Han havde på dansk grund
skabt digterportrættet, inspireret af en
gryende fransk positivistisk litteraturvidenskab.
Han slap ud af sin tids formelle kategoriserende
udlægning af en hegelsk optik og realiserede
sine nye ideer i frie fortællinger, der kunne
veksle mellem betragtning af værker,
strømninger og forfattere. Brandes stod
egentlig ikke i en teoretisk mere sikker og tryg
udgangsposition, end vi gør i dag; men kan
vi mobilisere fortællemåder, der er
inspireret af hans udogmatiske nysgerrighed i
forhold til litteraturen og hans lyst til redeligt
at fortælle og vise, må vi siges at
være godt hjulpne. Det var jo i øvrigt
netop denne nysgerrighed og lyst frem for noget
andet, der viste sig at være hans grundlag.
Det er faktisk kendetegnende for Brandes'
portrætter, at karakteristikken af
forfatterens personlige liv ofte fungerer som en
åbning, der befordrer en ny tematisk eller
formel karakteristik af forfatterskabet. Livet
bruges som en analytisk befordrende metafor eller
analogi, der kaster kontekstuelle
fortællinger fra sig og derved fungerer som
en narrativ drivkraft i fremstillingen.
Beskrivelsen af forfatterens liv og levnet kan
også give Brandes lejlighed til at bringe
selve læsningen og sig selv som læser
på bane. Det gælder eksempelvis hans
fine Staffeldt-portræt, der i høj grad
handler om forskellig slags læsning og om
hans egen læsning af Staffeldt.
Portrættet munder ud i en erindring om en ung
Staffeldt-entusiast, der fremsiger digtene i en
månelys nordisk nat, og den nordiske
månestråle bliver både
forfatterskabets og læsningens metafor.
Månestrålen oplyser til slut det fine
tekstspor, der fører tilbage til digtene og
dermed til læserens egen beskæftigelse
med forfatterskabet.
Selvbevidst
litteraturhistorie
De teoretiske
problematiserede genrer lader sig stadig bruge, men
det er væsentligt at være sig deres
teoretiske problemstillinger og grænser
bevidst. I den nye udgave af Danske digtere i
det 20. århundrede er der lagt vægt
på, at skribenterne skal lade genrens
åbne tradtion og deres egen forståelse
af litteraturen og forfatterskabet virke skabende
sammen. Det tanken, at det fortsat skal være
genrens særkende, at forklaringsmodellers
entydighed viger for skribenternes redelige
optagethed af forfatterskaberne og deres kontekst.
Det gælder
også den indledende litteraturhistoriske
artikel. Litteraturhistorien er ligesom
digterportrættet i den paradoksale situation,
at den teoretiske problematisering er blevet fuldt
op af en række litteraturhistorieprojekter:
fra Hans Hertels bredt anlagte
verdenslitteraturhistorie og Klaus P. Mortensens,
Erik A. Nielsens og Jette Lundbo Levys
Litteraturhistorier til Pil Dahlerups
nationale litteraturhistorie, der vil fokusere
på det kunstneriske udtryks historie.
Karakteristisk for alle disse nye fremstillinger er
imidlertid, at de har brugt den teoretiske
problematisering af genren produktivt og kritisk
til at skabe en ny fortællende dymnamik eller
nye fokus i fremstillingen. Også i
forbindelse med de litteraturhistoriske artikler,
der vil indlede hvert bind i Danske digtere i
det 20. århundrede, vil der blive lagt
vægt på, at den teoretiske
problematisering skal befordre en udogmatisk og
bevægelig historisk skildring, der vil vise
forskellige opfattelser af perioderne og deres
dominerende træk. De litteraturhistoriske
artikler vil dermed også opvise den
selvrefleksivitet, som er så karakteristisk
for vores samtid kulturelt og kunstnerisk. De
forsøger at perspektivere de forskellige syn
på den nyere litteratur, som er formuleret i
centrale behandlinger og i øvrigt også
vil præge de enkelte digterportrætter.
Artiklerne er således tænkt som
muligheder for at sætte forskellige
periodeopfattelser og litterære diskussioner
i dialog med hinanden. I Danske digtere i det 20.
århundrede er
forfatterskabsportrætterne det
litterære hovedspor, og der er for så
vidt tale om en encyklopædisk og antologisk
litteraturhistorie. I forhold til den
fraværende sammenhæng, som kendetegner
denne fremstillingsform, er det min opgave som
hovedredaktør at udpege mulige
sammenhænge og indføre spor og
fortællinger, der både spreder og
samler, idet det viser forskellige optikker og ikke
blot reproducerer kendte og dominerende
opfattelser.