Det 20. århundredes danske litteratur i 3
bind
Første bind. Fra
Henrik Pontoppidan til Karen Blixen. »Moderne
digtning«. Dansk litteratur i perioden fra
1900-1940.
I
århundredets første tre
tiår taler litteraturen
stærkt, smukt og rystende til
læserne med fortællinger og
billeder af nyt og gammelt, af brydninger,
tab og visioner. En moderne digtning tager
form hos forfattere som Henrik
Pontoppidan, Sophus Claussen, Johannes V.
Jensen og Marie Bregendahl, og helt unge
lyrikere og prosaister eksperimenter
tidligt i århundredet med stof,
sprog og rytme. De unge skildrer bl.a. den
nye byverden med biler, barer, sporvogne,
fabrikker og tog, mens en af periodens
store klassikere, Karen Blixen, ofte lader
sine komplekse fortællinger udspille
sig i en fjern fortid.
|

|
Andet bind. Fra
Morten Nielsen til Hans-Jørgen Nielsen.
»Virkelighedens udfordring«. Dansk
litteratur i perioden fra
1940-1970.

|
Under og
efter 2. Verdenskrig udfordrer
virkeligheden og kunsten de unge
forfattere eksistentielt, politisk og
filosofisk; internationale
forudsætninger og inspirationskilder
præsenteres i tidsskrifter og
på nye forlag. I perioden debuterer
nogle af århundredets vigtigste
lyrikere: Morten Nielsen, Tove Ditlevsen,
Thorkild Bjørnvig og Inger
Christensen. Klaus Rifbjergs store
forfatterskab tager sin begyndelse, og i
halvtredsernes og tressernes
litterære strømninger og
miljøer finder vi skikkelser som
Tage Skou-Hansen, Villy Sørensen og
Peter Seeberg. Helt nye impulser til
litteraturen udgår tidligt i
tresserne fra billedkunst, musik og
avantgardescene
|
Tredje bind. Fra
Kirsten Thorup til Christina Hesselholdt. »Det
formelle gennembrud«. Danske litteratur i
perioden
1970-2000.
I
informations- og kommunikationssamfundets
tidsalder danner den kunstneriske
litteratur et eksperimentarium for udtryk,
verbale gestus og retorisk skønhed
. Selve formen bliver det helt store
anliggende i den brogede
halvfjerserlitteratur med forfattere som
Suzanne Brøgger og Dan
Turèll. Nybrydende litterær
æstetik bliver til i genrehybrider,
i en udveksling mellem høje og lav
stil eller i brugen af klassiske former,
og med firserdigtere som Michael Strunge
og Søren Ulrik Thomsen betones den
unge digtnings dialog med den
litterære tradition. Mens nogle
forfattere tilstræber klassisk
fuldendelse i digtningen, eksperimenterer
andre med tekstformer med et utal af
subgenrer, hvor også de nye medier
spiller en rolle. I den unge
1990´erlitteratur får de korte
prosaformer en renæssance. Det
formelle gennembrud tæller
forfattere som Henrik Nordbrandt, Bent
Vinn Nielsen, Ole Lund Kirkegaard, Vibeke
Grønfeldt, Pia Juul, Simon
Grotrian, Helle Helle og Kirsten
Hammann.
|

|