Genet
var min ven, det var Hegel ikke
Den mest
indflydelsesrige filosof i det sene 20.
århundrede holdt hof på
Koldinghus
Af Jon Helt
Haarder
Jacques Derrida er
en elegant, ja smuk franskmand på 71.
Brunlødet, kridhvidhåret og med den
store begavelses blanding af humor og intelligens
var han fredag og lørdag det selvskrevne
midtpunkt i et international forskerseminar om en
af hans mest krævende værker,
»Glas«. På en invitation fra
Syddansk Universitet, Kolding, havde især
engelske og amerikanske forskere havde fundet vej
til Koldinghus for sammen med filosoffen selv at
bevæge sig ind i den notorisk uregerlige
tekst.
Dekonstruktion
Derrida er
ophavsmanden til den såkaldte dekonstruktive
filosofi. Hans hovedværker er fra slutningen
af tredserne og begyndelsen af halvfjerdserne, men
fik især i firserne en stor og blivende
indflydelse i de fleste egne af de humanistiske
studier, ikke mindst litteraturfagene. Siden er
moderne skiftet igen - det gør de nemlig
også på universiteterne. Ingen af hans
(tidligere) danske disciple deltog i det lukkede
seminar, mens enkelte måske let
discipelagtige kunne beses lørdag
eftermiddag, hvor der var offentlig adgang og
stuvende fuldt hus.
Som andre moderne
filosoffer før ham, har Derrida villet
gennemtænke filosofiens samlede historie og
begrebsdannelse på ny - for at kritisere dens
blinde vinkler og skjulte præmisser, det vil
sige dekonstruere den. Det er jo i sagens natur et
stort og vanskeligt forehavende, hvilket
udøver en uimodståelig
tiltrækning på »åndelige
bjergbestigere«, som Georg Brandes kaldte dem,
der var villige til at gå op på bjerget
med Nietzsches Zarathustra.
Al avanceret
tænkning, der vinder stor udbredelse,
må nødvendigvis banaliseres.
Husmandsdekonstruktion er nu pensum på
litteraturstudierne, og der findes (fandtes?)
virkelig folk, der opfatter Derridas tekster som
bevisførelse for forskellige radikale
påstande. Blandt mange andre den om
subjektets, ikke mindst forfattersubjektets
død.
Den levende
forfatter
Men om noget var
seminaret på Koldinghus en demonstration af,
hvor spillevende og vigtig forfatteren er, ikke
mindst ham med navnet Jacques Derrida. Nok var der
avancerede indspil og dybsindigt afprøvende
sonderinger i »Glas« fra de
tilstedeværende forskere, men den kollektive
læsning lettede først for alvor,
når manden selv var on the mike.
Sådan var det
også på den åbne del af
arrangementet. Fra riddersalens talerstol udlagde
Derrida veloplagt gestikulerende dekonstruktionens
syrede og stedvist krukkede sætninger. Men
han læste også »Glas« - det
mest udflippet dekonstruktive af forfatterskabets
værker - ind i sin biografi. Der var pudsige
anekdoter, barndomserindringer og spøjse
beskrivelser af klippe-klistre-arbejdsprocessen med
den mærkelig bog. »Glas«
består nemlig af to sidestillede
tekstsøjler, en helliget den gravalvorlige
filosof Hegel og en viet den heftige franske
forfatter Jean Genet, som Derrida selv omgikkedes.
»Genet var min ven - det var Hegel ikke«,
som han sagde.
Seminaret og det
offentlige møde med den
verdensberømte filosof var en fjer i hatten
for arrangørerne fra dansk- og
engelskstudiet på Syddansk Universitet i
Kolding, men også en demonstration af
forfatterens og forfatterskabets vitalitet. Det kan
både tilhængere og modstandere passende
skrive sig i øret. Disciplene kan overveje,
hvilket lys det kaster over den dekonstruktive
filosofi, at både Jacques Derrida og de selv,
hans mest ivrige læsere, i dén grad
bruger ham som forfattersubjekt, og at
»Glas« er så velegent hertil.
Modstanderne, modejunkere eller ej, kan så
tage til efteretning, at vi ikke er færdige
med Derrida - og han heller ikke med os: »Jeg
er og jeg er ikke forfatteren til denne bog«,
som han også sagde.