Jon
Helt Haarder
Hyppigt stillede
spørgsmål fra skribenter til
redaktionen
- ordnet efter frekvens. .
.
1. Må jeg ikke lige
overskride det mig tildelte omfang - bare en lille
bitte smule?
Nej.
2. Hvad med det
biografiske?
Redaktionen har
den opfattelse, at værkets primære
fokus er teksterne, forfatterskaberne. Men vi mener
nok, at det biografiske stof er vigtigt. For det
første fordi der er et stærkt
formidlingspotentiale i det. For det andet fordi
artiklernes eventuelle historiske forankring bliver
noget luftig, hvis forfatterens person helt
ignoreres.
Man skal
gøre sig klart, at forfatterskaberne er
meget forskellige; nogle forfatterskaber behandler
f.eks. tydeligt forholdet mellem tekst og
forfatter. Der kan derfor være meget stort
forskel på, hvor relevant det biografiske
stof overhovedet er.
Skribenterne er
ligeledes meget forskellige: en stor del af dem er
grundigt indskolet i anti-biografisme, mens andre
har et mere pragmatisk forhold til det biografiske
stof. I forlængelse heraf ligger redaktionens
holdning: at hele spørgsmålet om
forfatteren i litteratforskningen måske burde
tænkes igennem igen. Se eventuelt i den
sammenhæng artiklen »Portræt
af
digterportrættet«.
I sidste ende er
det skribentens afgørelse, men dermed ikke
sagt, at redaktionen ikke vil blande sig. .
.
3. Skal man gennemgå
alle værker?
Igen
afhænger det både af skribenten og
forfatterskabet. Man kan sige, der er to
hovedmodeller:
- For det
første den, hvor alle værker
behandles. Man begynder med de tidligeste, og
når man kommer til det seneste,
sætter man punktum og skriver en
årstalliste. Denne løsning er meget
brugt til yngre forfatterskaber med et
begrænset antal værker og hvor
måske et overordnet perspektiv ikke ligger
lige for (endnu).
- For det andet
den, hvor skribenten vælger visse
værker ud, supplerer med andre og fortier
resten. Kriterierne for hvilke værker, der
skal behandles, er typisk en kombination af
skribentens opfattelse af, hvor de
litterære kvaliteter ligger, med en skelen
til en given teksts virkningshistorie: er den
antologiseret og hyppigt analyseret eller det
modsatte? Har den været bestseller? Etc. I
den anden model indgår gerne overordnede
greb á la »Forfatterskabets
grundkonflikt« eller »Et
afgørende skred fra dit til
dat«
4.
Skal/bør/må man interviewe
forfatteren?
Det
afgør skribenten selv. Men man skal
gøre sig stærk! Nogle forfattere er
forførende gode til at vise rundt i
forfatterskabet og kan dermed vanskeliggøre
en måske spændende læsning
»mod hårene«. Der kan være en
myte, der skal passes eller nedbrydes, eller et
image, der skal plejes og poleres.
Såvidt
redaktionen kan vurdere, er der i de fleste
tilfælde kommet noget godt ud samtalerne
mellem skribent og forfatter. Ganske mange
skribenter har ladet forfatteren læse
portrættet, før vi ser det. Her skal
man passe endnu mere på, men igen ser det ud
til, at skribenterne er gode til at være
selvstændige og forfatterne til at være
objektive.