|
|
|
|
|
Erik
Svendsen
Udfordrende og umulige
modsætninger
-om at skrive
digterportrætter til Danske digtere i det 20.
århundrede
Da jeg var spirende
student var det en særegen mode hos de unge
litterater som aspirerede til at få de
næste stillinger på universitetet at
bemærke om det følgende, at det var
forfattet 'i al hast'. Det gælder i sandhed
om det følgende forkortede referat - i
gåseøjne - af mit indlæg
på mødet i Odense d. 7 december. For
en god ordens skyld vil jeg sige, at mine
overvejelser er et forsøg på at
skitsere min egne idealer hvad angår
litteraturkritik - i forhold til den
forestående opgave.
Udgangspunktet
hentede jeg i David Perkins bog Is Literary
History Possible? (1992), som jeg parafraserer
og drejer efter forgodtbefindende. Perkins
kontrasterer den narrativiserede traditionelle
litteraturhistorie, som er styret af overordelnde
ideer om stoffet og som vil tegne de store linjer,
generalistens (sidste) store genre - med den
encyklopædiske litteraturhistorie, som
nærmest skal i pluralis:
litteratur-historier. Dvs ikke-hierarkiserede,
additivt ophobede fremstillinger af det
singulære, et forfatterskab til eksempel. Den
slags skrives af specialister og har enten essayets
karakter eller er deskriptivt anlagt. Denne anden
model er at foretrække, synes Perkins at
mene. Den er ikke så ambitiøs og ikke
så ideologisk penibel. Et par fordele
opregner kritikeren:
- Den enkelte
skribent kan selv vælge sin form og dermed
koble frit til litterært externe forhold
(biografi, socialhistorie, mentalitetshistorie,
reception af forfatterskabet osv).
Fremstillingen er plotløs (modsat den
narrative), intet er digression, for alt kan
blive relevant.
- Hvor den store
fortællings narrative drøm
går efter det lovmæssige og
regelbundne, har den ikke-hierarkiserede en
oplagt mulighed tor at åbne historie, for
at heterogenisere fortiden. Giver man afkald
på en totalitetsidé,
frisættes det singulære.
Perkins mener
yderligere at den narrativiserede
litteraturhistorie er tilbøjelig til at lade
den historiske kontekst sejre på bekostning
af enkeltværket. Pointen er jo netop at tegne
de store linjer. Netop at betone den historiske
kontinuitet. For meget i baggrunden kommer til at
forklare for meget i forfatterskabet. Det
periodetypiske vil dominere over der unikke, det
tidsfornægtende (jeg vil ikke skrive
overskridende, den har vi hørt for tit).
Perkins anfører B. Croce for at sige
nogenlunde sådan her: "ethvert værk er
unikt og kan ikke generaliseres og klassificeres".
Moralen må derfor blive, at de dage er talte
hvor man kan skrive litteraturhistorie, men Perkins
siger i samme åndedrag at 'vi' stadig skal
læse litteraturhistorier. Jeg gør
Perkins ræsonnement lettere, end det er - og
min pointe med inddragelsen ligger i
anfægtelsen: er det at skrive små
forfatterportrætter ikke lig med
litteraturhistorieskrivning en miniature? Hvor er
den store forskel? Ovenikøbet kolporteres
forestillingen om det kohærente, myndige
forfattersubjekt. En gammeldags
litteraturhistoriker foretager en selektion, en
generalisering, en organisering og har en
synsvinkel (eller er par styrende teser).
Forfattermonografien (m.m.) er en stor historie
på et lavere niveau. Det gør ikke
arbejdet mindre udfordrende.
Jeg registrerer en
række modsigelser eller spændinger,
uløselige konflikter om man vil, i
portrætskriveriet:
- Det ideelle
må være både at skrive om et
forfattersubjekt som er vektoriseret (en
fin term som Søren Schou en gang har
lanceret, i et opgør med - gæt selv
hvilken nydannelse i litteraturvidenskaben) og
dog ikke havne i en restaurering af
drømmen om den ommipotente
forfatter.
- Det ideelle
må også være at kunne skrive
på detaljplanet (enkeltforfatteren,
enkeltværket) og indtænke kontekst,
litteraturhistoriske forhold (sic!). En
fremstilling der kun går på
forfatteren(s værker) kan let blive
indskrænket, en fremstilling der bruger
forfatteren som anledning til at snakke om
generelle forhold er ligeså ubalanceret.
Teksten og forfatteren kan rumme det unikke og
dog være repræsentativ, eksemplarisk
udtryk for ditten og datten i tiden/ genren
osv.
- Litteraturanalytikeren
kan have og skrive på flere interesser: a)
en teoretisk (der udmøntes i
spørgsmål som hvad konstituerer
genren/ teksten), b) en historisk (hvordan er
teksten med til at danne et kontinuum i tiden og
hvordan kan teksten sige noget enestående,
der peger ud af tiden?), c) en
genetisk-historisk (der fokuserer på,
hvordan teksten er blevet til) og d) en
hermeneutisk interesse. En blanding er
uundgåelig, heldigvis.
- Apropos
hermeneutikken og portrættørernes
erkendelsesproces: jeg vil mene, at der ligger
et problem i spændingen mellem den tilgang
som 'vi' selv har og den interesse som
udgivelsens typiske læser vil have.
Litteraturteorien har bevæget sig fra den
tematisk orienterede tilgang til den retoriske
(seneste eksempel: Pil Dahlerups
Litteraturhistorieserie), fra det
socialhistoriske til det æstetiske,
litterariteten, fra bagomryggen teksterne til
intertekstualitetens herligheder, fra teksten
som blind repræsentation til der findes
intet uden om teksten. OSV. Men denne i mange
henseender udmærkede udvikling
behøver ikke at bære
fremstillingerne i værket. Mit argument er
simpelt: de fleste menneskers tilgang til
litteratur er bundet til det faktum, at kunst
handler om det hele, om tilværelsens
gåder. Båret af et
forførende, fængslende sprog. Skal
sagen sættes på spidsen så vil
jeg foretrække at lokke læsere til
og udbrede forfatterens herligheder, deres
visdom, fremfor at pointere retoriske finesser.
Den slags skriver vi om i højpandede
tidsskrifter. Udfordringen er med andre ord at
forbinde de to interesser: på den ene side
skal fremstillingen være fagligt funderet
(og den kan hverken være promovering til
universitetet eller populistisk) og på den
anden side må den for mig meget gerne give
potentielle litteraturlæsere lyst til at
opsøge nye tekster og forfatterskabet.
Vise den nysgerrige læser at kunst
formulerer erfaringer som man ikke finder
udfoldet så smukt og bevægende andre
steder.
- Jeg vil ikke
tærske langhalm på det konkrete
eksempel som jeg snakkede om på
mødet (Henning Mortensens novelle "Lykke"
og dermed hele forfatterskabet), men gentage den
principelle pointe: det er fint, hvis det er
sådan at 'vi' gerne må fokusere
på enkelttekster på bekostning af
helhedsbilledet. Er der en perle som rummer
store dele af forfatterskabet så er det
fint at dykke ned i denne detalje, fremfor at
give en bred, generaliseret, opremsende
beskrivelse. Specielt hvis det er sådan at
den suveræne tekst er mange gange bedre
end forfatteren plejer at være - men det
rejser øjeblikkelig det problem at man jo
nødig skulle lokke nye læsere til
på falske præmisser. Viser det sig
at undtagelsen er enestående (sic!), ryger
fremstillingens troværdighed.
Endelig snakkede
jeg om en tilgang som fokuserede på
sekundærlitteraturens tilgang. Eksemplet var
John Chr. Jørgensens udlægning af Lean
Nielsen i Hamskiftet (1984). Kritikerens
læsning er overvældende tidstypisk, og
det er svært at undgå en polemik imod
slem-barndom-og-øl-sociologi.
|
SDU HOME. 25. september
2000, Jon Helt
Haarder
|
|