Klaus
                  Rifbjerg
                  
                  Tom
                  Kristensen
                  
                  
                   
                  
                  Hele livet
                  koketterede Tom Kristensen (1893-1974) med sin
                  nihilistiske livsanskuelse. Han var nemlig blandt
                  meget andet koket, men ingen særlig nihilist.
                  Dertil var appetitten på livet og kunsten for
                  stor, og når han i et essay spøger
                  "Hvad var mit Ærinde?" må man svare med
                  Nietzsches ord, som gjorde så stærkt
                  indtryk på ham: "Ud af kaos at skabe en
                  dansende stjerne". 
                  
                  Et
                  trekløver
                  
                  Det ville
                  være en underdrivelse at karakterisere
                  angsten og uroen, det kaotiske i Tom Kristensens
                  liv og kunst, som påtaget. Langt rimeligere
                  er det at understrege afstanden, distancens
                  kølighed, som gjorde det muligt for ham,
                  selv når det så allermest kaotisk ud at
                  færge opløsningen over i form, at
                  danne billeder, som nok beskrev det sprængte,
                  men i højeste grad var helstøbte.
                  Rent artistisk led han af fuldendt gehør -
                  eller var benådet med det, om man så
                  vil. At denne formfuldendthed af og til oplevedes
                  som en belastning i højere grad end den
                  nihilistiske (selv-) destruktionstrang er der flere
                  eksempler på rundt omkring i forfatterskabet
                  som f.eks. i den lille digtsamling Mirakler
                  fra 1922, hvor der står ("fra 6.15 til
                  9.05"):
                  
                  Men Gud! jeg er
                  ikke forældet endnu
                  i afklaret, klassisk Forbening
                  og vildt protesterer jeg derfor imod
                  at ende i Buste-Forstening.
                  
                  Et i grunden
                  konservativt litterært miljø har vil
                  set med nogen tilfredshed på, at det faktisk
                  skete for Tom Kristensen. Hans bane gik fra
                  ekspressionistisk-nihilistiske "udskejelser" til
                  afklaret klassicisme i goethe´sk forstand, og
                  nærmede han sig i visse tilfælde det
                  man med en titel fra en anden af hans digtsamlinger
                  kan kalde "Mod den yderste Rand", så var der
                  aldrig ret langt ind til det faste underlag igen.
                  Han har beskrevet sit eget naturel som en blanding
                  af det sundt proletariske og det muldsikre
                  himmerlandske, og betragter man hans skæbne,
                  kan den sammenlignes med Johannes V. Jensens, der
                  også efter ungdommelige "exesser" fik
                  løftet sig selv ud af sumpen og op til
                  "sundheden". Måske gik Kristensen ikke helt
                  så amputativt til værks som Jensen, men
                  man behøver blot at lægge de to
                  rejsebøger En Kavaler i Spanien
                  (1926) og Rejse i Italien (1950) ved siden
                  af hinanden for at se, hvad der sker når en
                  digter "tager sit parti" og falder til ro i
                  afklarethedens baby-lift. 
                  
                  Det er naturligvis
                  et urimeligt forlangende, at kunstnere skal
                  gå op i flammer for at bevise deres
                  eksistens, på den anden side kan man med
                  rimelighed forlange, at de opmærksomt
                  reagerer på alarmklokkerne. Midt i
                  støjen kan man have behov for at blive
                  rykket ud af den, at "få roen til live", men
                  når man ved, at den skabende uro er den
                  vigtigste impuls, er der grund til at være
                  på vagt. Tom Kristensen advarede Hans Hartvig
                  Seedorff, fordi han mente "kantaten lurede på
                  ham". At noget lurede på ham selv i 1925, da
                  han skrev "Den unge Lyrik og dens Krise" vidste Tom
                  Kristensen nok, men han har næppe forestillet
                  sig at det skulle være hyldest-digte til
                  Christian d. 10ende og dannelsesrejser til det
                  klassiske Rom. 
                  
                  I En kavaler i
                  Spanienspøgte alligevel tanken og med
                  profetisk klarhed står der: "Jeg forstod hvor
                  intim Viden der skal til for at fatte Roen.
                  Tænkte jeg maaske paa Goethe, den klassiske
                  afklarede, som jeg engang har haft Uvilje imod, og
                  vidste jeg, at jeg som gammel Mand engang vil
                  forstaa disse Huse bedre end nu?"
                  
                  "Hvor kan den unge
                  Mand forstaa/at ogsaa han engang skal gaa" - for nu
                  at citere den omtalte Johannes V. Jensens digt om
                  Oehlenschläger. Måske er der ligefrem en
                  trekant her: Oehlenschläger, Johannes V.
                  Jensen, Tom Kristensen? Ganske vist er deres
                  forudsætninger forskellige, men hos dem alle
                  har det, Johannes V. Jensen kalder "interferensen",
                  spillet en afgørende rolle i de unge
                  år, en slags kosmisk forstyrrelse og uro, som
                  åbnede for inspirationen, og alle tre er de,
                  med forlov, romantikere og modernister.
                  
                  Ser man på
                  trekløverets sociale forudsætninger er
                  overensstemmelserne måske ikke
                  iøjnefaldende, alligevel er der
                  fællestræk. De er på en
                  måde alle udbrydere: Oehlenschlägers far
                  var slotsforvalter, Johannes V. Jensens
                  dyrlæge, Tom Kristensens
                  håndværker, men sønnerne steg
                  ned fra slottet, rejste til København fra
                  Himmerland eller prøvede - som Tom
                  Kristensen og hans hovedperson i romanen
                  Hærværk (1930) "at gå i
                  hundene". 
                  
                  Men selv uden dette
                  drastiske hos sidstnævnte, var afstanden til
                  det (små-)borgerlige i udgangspositionen
                  klar. De ville væk, helst ud i "den fjerde
                  dimension", som Jastrau siger, og det lykkedes
                  gennem kunsten, selvom det borgerlige fundament
                  efterhånden som deres liv skred frem,
                  cementeredes mere og mere, så der blev tale
                  om en social regression, der i nogen grad
                  førte dem tilbage til udgangspunktet.
                  
                  
                  Alligevel må
                  det fastholdes, at de betingede reflekser,
                  deriblandt skriveevnen, aldrig forlod nogen af dem.
                  Og selv når man fanger Tom Kristensen
                  på hans mest selvflirtende - som f.eks. i
                  rejsebagatellen En Omvej til Andorra (1947),
                  hvor han betræder stier som han med en helt
                  anden elan har overfløjet tidligere -
                  leverer han eksistentielle vidnesbyrd, som siger
                  noget centralt om ham selv og hans kunst: "Der er
                  intet saa besættende og saa haabløst
                  som at sidde ved et Kupévindue og se et Land
                  glide forbi. Det er, som naar man efter en
                  træt Dag lukker Øjnene, og farvede
                  Landskaber, som man ikke kender, bliver ved at fare
                  af Sted fra højre til venstre. Man vil holde
                  dem fast i Erindringen: Bjerge, Broer, Tunneller,
                  Middelhavet eller hvad; men man kan ikke, og saa er
                  det ligegyldigt om det er Syner eller Virkelighed.
                  Ja, Middelhavet husker jeg. Og saa Togsuset, det
                  lange Togsus, som løfter sig op i luften som
                  en høj Tone, det pludselige Smeld, naar vi
                  kører ind i en Tunnel, det buldrende
                  Drøn, naar vi farer igennem Røret, og
                  saa en pludselig Eksplosion, som om alle de
                  Lydskærver, der ramler ned paa Taget, bliver
                  sprængt bort. Jeg vil saa gerne huske! En
                  ubeboet Dal, hvor der staar en Mand og tænder
                  et Baal! Vinmarker, hvor stokkene ikke er sprunget
                  ud! Navnene på Jernbanestationer, ligesom da
                  jeg var Dreng og kørte med Ferietog op
                  gennem Jylland og fik Lokomotivstøv i
                  Øjet, fordi jeg skulle have Hovedet
                  hængende udenfor Toget og æde Jylland
                  med aabne Mund fuld af Blæst".
                  
                  Analyseres dette
                  afsnit, vil man erfare, at det indeholder alle
                  ingredienserne i Tom Kristensens liv og værk.
                  Alment beskriver det kunstnerens og
                  æstetikerens situation: at sidde ved et
                  vindue og se livet glide forbi. Dernæst den
                  for Tom Kristensen særegne ekspressionistiske
                  oplevelsesmåde: de farvede landskaber bag det
                  lukkede øje - som om han havde slået
                  sig selv på det. Endelig det kønslige:
                  disse broer, bjerge, tunneller, farten ind i
                  mørket, det skræmmende og til sidst
                  eksplosionen, udløsningen, befrielsen. Og
                  så den ro, som man må anstrenge sig for
                  at huske, de kølige erindringsbilleder: en
                  mand ved et bål, vinen og længst
                  tilbage barndommen, hvis appetit og uskyld blev
                  belønnet med sod i hovedet.
                  
                  Det dialektiske
                  sammenstød mellem disse enkeltdele giver
                  spændingen, hvadenten den måtte
                  opsøges eller kom indefra. Så
                  længe denne "oprevethed" lå lige for
                  eller kunne indhentes, var der ingen
                  Buste-Forstening at frygte for digteren. Utvivlsomt
                  måtte han betale en pris for oprevetheden,
                  alligevel skal man tage
                  Hærværk's motto med et gran
                  salt. "Frygt Sjælen og dyrk den ikke, for den
                  ligner en Last" kan transskriberes til sin
                  modsætning: "Dyrk sjælen, for den
                  ligner en last". Det var det han gjorde.
                  
                  Men for endnu
                  engang at trække Oehlenschläger og
                  Johannes V. Jensen ind ved håret, så
                  var der både hos dem og Tom Kristensen et
                  afgørende spring til den destruktive
                  lastefuldhed, som sidstnævnte i hvert fald en
                  overgang mente lå på lur for at
                  fortære ham med hud og hår. Måske
                  er det oven i købet i negationen, man kan
                  søge den interessanteste forklaring på
                  det dialektiske, nemlig i dyden. Den var et langt
                  større problem for Tom Kristensen end
                  synden, hvis man ser nærmere
                  efter.
                  
                  Fribytterdrømme
                  
                  Den 4. august 1893
                  kom Tom Kristensen til verden i London, hvor
                  faderen var søgt over i en af de
                  emigrationsbølger, hvis destination for det
                  meste blev USA. Men i England var der arbejde, og
                  snart fulgt hans kone efter, og det blev til tre
                  år i verdensstaden for den lille dreng, som
                  senere flyttede med familien til København
                  og en opvækst i relativ tryghed mellem
                  søskende og et utal af fætre og
                  kusiner og onkler og tanter. Læser man gennem
                  fiktionen i Tom Kristensens barndomsskildringer, er
                  der ikke meget der tyder på, at grelle
                  konflikter har traumatiseret hans opvækst,
                  det gik som efter en snor: flink i underskolen,
                  legat til præliminæreksamen, student og
                  skoleembedseksamen med udmærket karakter
                  1919.
                  
                  Man kan forestille
                  sig nødvendigheden af et udbrud fra eller
                  oprør mod al denne eksemplariske, borgerlige
                  retlinethed hos den begavede og følsomme. I
                  nogen grad har der været tale om
                  forlænget pubertet, den unge mands navnefar
                  var negerslaven Tom (fra Onkel Toms hytte,
                  som moderen elskede), ikke Tom Sawyer og slet ikke
                  den initiativrige fribårne Tom Jones. Ganske
                  vist var der ikke tale om en nådig befrielse
                  ved den hvide mands hånd, oprøret
                  skulle komme via kunsten, det der lå indenfor
                  mulighedernes grænse og også ejede
                  prestige, et ikke uvæsentligt incitament.
                  
                  
                  Endnu engang
                  repræsenterede kunsten og den dermed
                  synonymiserede boheme en frigørende
                  faktor. Opgøret lå kønt
                  isoleret indenfor visse rammer, og når man
                  læser beskrivelser af Tom Kristensens liv er
                  det påfaldende, hvor megen plads der ofres
                  på det anekdotiske i miljøet,
                  privatkommentarerne, hvem der sagde hvad og
                  hvornår hin aften, hvor alting pludselig stod
                  klart, og digteren vidste at nu var han digter og
                  hvad han skulle skrive om. Ordet "hygge" ligger
                  lige for, når man genopfrisker minderne om
                  "Valbyparnasset" og Foredragsforeningen "Taaren",
                  hvor de begavede unge mennesker hjalp hinanden frem
                  til den litterære karriere. Ingen
                  lastefuldhed dér. 
                  
                  Alligevel
                  løber visse karakteristiske strømme
                  sammen, og man kan mere eller mindre tydeligt se,
                  hvor afsættet - og faldet! - sker. Det, der
                  udløser inspirationen i første omgang
                  hos Tom Kristensen, er i og for sig ikke en
                  befrielse, men igen dens modsætning, en
                  yderligere indsnævring, nemlig første
                  verdenskrig. I den sammenhæng blev Danmark en
                  slags udvidet Valbyparnas, en selskabelig forening
                  med visse åndelige sysler og en hel masse
                  gullasch, lette indtægter og dynger af slet
                  samvittighed og moralske tømmermænd.
                  Men krigen satte trykket i vejret, og hvad der ikke
                  sprængtes i luften her - som i de tyske,
                  engelske og franske skyttegrave - kunne man
                  så slå i stykker i kunsten (eller
                  på druk om natten).
                  
                  Allerede i 1907
                  videreførte Picasso den
                  cézanne´ske kubisme, udvidede og
                  radikaliserede den, herhjemme savede Johannes V.
                  Jensen versmetrikken i stykker, og hvad ingen
                  tænkte på dengang: T. S. Eliot dukkede
                  i USA op med "The Love Song of J. Alfred Prufrock",
                  og hans mentor Ezra Pound havde allerede i nogen
                  tid været på færde.
                  
                  Der var et eller
                  andet i luften, et eller andet andet, som
                  efterhånden tog form (eller det modsatte);
                  selvom optakten i den danske litteratur var
                  relativt blød (både Johannes V. Jensen
                  og Tom Kristensen peger på den noget
                  ældre Walt Whitman som deres
                  væsentligste forudsætning) kan man ikke
                  være i tvivl om at halsbåndet
                  strammede, og uanset hvordan man i øvrigt
                  har det med Johs. V. Jensen og Tom Kristensen er
                  der ingen tvivl om, at de begge var med til at
                  færge såvel poesien som romanen over i
                  det tyvende århundrede, Johs. V. med Digte
                  (1906)og Kongens Fald (1900-1901), Tom
                  Kristensen med Fribytterdrømme (1920)
                  og Hærværk 1930.
                  
                  Men som
                  sædvanlig lægges vejen om ad mere
                  lokale baner, før de store
                  fælleslinier kan føres ud til samtidig
                  euro-amerikansk avant-garde. Man kan i den
                  forbindelse bemærke, at malerne som altid er
                  først på færde. I 1917 havde
                  Harald Giersing sit ekspressionistiske manifest
                  klar: "At faa Billedet til at knalde, faa Linjerne
                  til at eksplodere mod hinanden, Farverne til at
                  skratte af stejl Kraft og Pragt, give
                  Virkeligheden, som den er, naar man oplever den
                  stærkest, en Drøm om Sommer, om
                  Muskler, om Legemernes evige Artikulation. Vi
                  forsøger os, vi pisker os selv, stadig
                  bedre, stadig stærkere. Det maa da være
                  godt. Det maa da raabe sig ind i enhver, den
                  første den bedste Dejlighed, Fest, Overflod.
                  Jovist! Fernisering! Lidt lad Flirten, lidt Latter,
                  Smuds i Aviserne, det er hele Ekkoet. Om igen.
                  Monomaner!"
                  
                  Den
                  småfascistiske kropsrummel kan man se bort
                  fra her, lad flirten og latter opvejede den ganske,
                  da det kom til stykket. Alligevel er der ingen
                  tvivl om, at programmet passede, det var
                  sådan kunsten skulle se ud, efter at man
                  havde gennemskuet den drachmann´ske
                  gebærde og halvfemserlyrikken havde spundet
                  sig ind i en klæbrig kokon af selvmedlidenhed
                  og sentimental bekendelse. Ganske vist hænger
                  der stadig lidt af det ridderromantiske fast i Tom
                  Kristensens førstpublicerede digt
                  "Landsknægtvise", men der er trods alt mere
                  skrat i metrikken end hos Drachmann, og snart
                  begynder indzoomningen på et gebet og en
                  figur, som bliver afgørende i hele den
                  senere produktion. I digtet "Folkevise", som blev
                  trygt under verdenskrigen i det satiriske ugeblad
                  Exlex (Udenfor loven!), opstår
                  alfonstypen eller proletar-forføreren, en
                  værdig repræsentant for "legemernes
                  evige artikulation", en bums, der er mere
                  teaterfigur end levende menneske, en fantastisk
                  mutant med stiv hat (bowler), blanke laksko, pomade
                  i håret, cigaret i kæften og munden
                  fuld af jargon:
                  
                  Og det var
                  Arthur med blanke Laksko,
                  og det var Lørdag og der var Bal,
                  og nogen dansed og andre drak jo,
                  for det var Lørdag og der var Bal.
                  Og Arthur sa´: »jah,«
                  og han sa´ »Tjah,
                  jeg ka´tte gøre for´ed kan jeg
                  vel.
                  
                  Han er med sin
                  ukonventionelle grobrianfacon
                  attråværdig for duksedrengen
                  (sådan opfattede Tom Kristensen sig selv), og
                  som vi senere skal se, blev figuren gennem sine
                  varianter måske den største udfordring
                  overhovedet i det Kristensen´ske
                  univers.
                  
                  Et kuld af digtere
                  så verdens lys i årene under og lige
                  efter den første verdenskrig. Først
                  tonede Hans Hartvig Seedorff frem med vinløv
                  og vedbend i håret, formfuldendt,
                  geläufig, "klassisk". Senere fulgte
                  vildmændene Emil Bønnelycke og Fredrik
                  Nygaard, førstnævnte en løbsk
                  dynamo med kraftoverskud og manglende forbehold nok
                  til at animere sine generationskammerater. Man kan
                  se Tom Kristensen som en mellemproportional:
                  på den ene side dristig og hensynsløs,
                  på den anden formkrævende og akademisk.
                  Snusfornuftig og med overblik udskød han sin
                  egentlige debut til efter universitetsgradens
                  erobring, rart at kunne bevise overfor sig selv og
                  verden, at man har papirerne i orden, før
                  man kaster sig ud i det uoverskuelige og vilde, som
                  kunsten jo er - set fra en småborgerlig
                  synsvinkel.
                  
                  Fribytterdrømme
                  er en kønt-provinsiel transskribering af
                  kakofonien fra den europæiske
                  ekspressionismes steel-band, og den -
                  berettigede - opsigt, digtsamlingen vakte, må
                  ses mere som en positiv reaktion på, at det
                  ikke stod værre til end som et chok over, at
                  noget sådant kunne lade sig gøre. Ser
                  man nærmere efter, er det konventionelle gods
                  i digtene også mere fremherskende end det
                  egentlig revolutionerende, skønt
                  berømte tekster som "Itokih!" (et
                  kulørt lydmaleri efter det
                  påståede omkvæd på en new
                  zealandsk roersang "Tohihah, hiohah, itokih,
                  itokih"), "Ringen" (om jordens byer som herlige,
                  dadaistiske lyde) og "Landet Atlantis" (en
                  revolutions-parafrase) nok fik folk til at
                  spærre øjne og øren op. Det er
                  verden opfattet som kulisse, sømandsromantik
                  i den sedorff-kipling´ske maner, hvor
                  shanties og rommen-i-glasset, den hvide
                  mands ureflekterede placeren sig selv som
                  klode-betvinger helt derud, hvor solen går
                  ned som torden bagved Kinabugtens kaj, fortegner
                  billedet af en mere personligt oplevet problematik,
                  gør det vanskeligt at nå ind til de
                  kilder, som ikke blot sprænger en
                  formmæssig konvention, men vasker et stof
                  frem, der ikke tidligere er set i
                  dagslys.
                  
                  Appetitten og den
                  håndværksmæssige sikkerhed var
                  imidlertid ikke til at tage fejl af. Man kunne sige
                  som Tom Kristensen selv en halv menneskealder
                  senere, da han skrev om Thorkild Bjørnvigs
                  Stjærnen bag Gavlen (1947): "Her
                  springer en digter fuldfærdig ud af poesiens
                  pande". Men den påståede uro, var den
                  ægte, og kunne man for alvor mene, at
                  gebærden havde fundet sin afløsning?
                  Et imponerende Schwung var ikke til at komme
                  udenom:
                  
                  Skøn som
                  en sønderknust Banegaard er
                  vor Ungdom, vor Kraft, vore vilde Idéer,
                  skøn som Revolverens isgrønne
                  Stjerne,
                  der fødes i Nuet med smeldende
                  Véer
                  på Ruden i Revolutionens
                  skingrende Glasklangs-Cafeer.
                  
                  Alligevel er dette
                  en filmjournals-revolution, et teaterstykke, hvor
                  der ikke er sparet på udstyret og heller ikke
                  skyet nogen anstrengelse for at finde den
                  ord-kombination, som måtte vække mest
                  opsigt og samtidig kunne camouflere den mangelfulde
                  eksistentielle dækning for følelsen
                  ("Landet Atlantis"):
                  
                  Rødt er
                  Kupéernes flunsede Plyds,
                  som vejer i Vimpler paa Vildskabens Farter.
                  Postbudets Frakker er gode som Faner
                  Lakajers Kavajer er tunge Standarter
                  der aabner sig blodigt i Vinden.
                  Held vore Fane-Bastarder!
                  
                  Det er ikke
                  nødvendigt at henvise til en samtidig
                  mental-geografisk landskabsbeskrivelse,
                  Eliot´s The Waste Land, for at understrege
                  forskellen mellem en centralperciperet tekst og en
                  lyrisk lyd-avis. Men det lå i luften, at
                  sådan skulle det være, og der er ingen
                  grund til puritansk bagklogskab i den anledning.
                  Senere tider har ikke holdt sig tilbage med
                  projektør-skinnende happenings og
                  situationistiske revolversmæld med
                  løst krudt. 
                  
                  Alligevel er det
                  interessant at se, hvordan
                  revolutionsdrømmen holdes levende i
                  bevidstheden. Ganske vist kan man ind imellem
                  tænke på, hvad der var sket under selve
                  krigen, hvor hundredetusinder af unge mænd
                  rådnede op i skyttegravene på
                  Vestfronten, og hvorfor deres skæbne
                  næppe afsatte andre spor i den danske
                  intellektuelles bevidsthed end rent perifere, som
                  forvandledes til tankespring
                  ("Chrysantemum"):
                  
                  Disse
                  Tankespring blev fostret
                  af en vandklar Akvavit
                  der en Nat i Hjernebolstret
                  tog sig Plads som Parasit.
                  
                  Man har sikkert
                  følt, at døde ikke kunne gøres
                  levende og at håbet eksisterede i selve
                  omvæltningen. Desto mere overraskende virker
                  det, når Tom Kristensen i sin store
                  revolutions-roman (som man måske hellere
                  skulle kalde en revolutions-opera) med næsten
                  holberg´sk misantropi må konstatere, at
                  om det er kapitalen eller proletariatet, der
                  regerer, kommer ud på et. De lavere klasser
                  erobrer baronens seng - og opfører sig
                  værre end han nogensinde ville have fundet
                  på.
                  
                  Livets Arabesk
                  
                  Livet
                  Arabesk (1921) handler om "livets
                  meningsløse, blussende arabesk", og man kan
                  betragte den som en skalamodel af Nietzsches
                  dansende stjerne, skabt af kaos. Men der er - som
                  sædvanlig - orden på tingene, i hvert
                  fald overfladisk set. Tom Kristensen havde
                  øvet sig på romanskriveriet med den
                  obligatoriske danske studenterhistorie, undslog sig
                  ikke for at kalde hovedpersonen Aage Veeg, men
                  havde styr nok på sig selv til ikke at
                  offentliggøre bogen. Man kan diskutere
                  vægtfordelingen i Livets Arabesk, men
                  sammenligner man den med næsten
                  hvilkensomhelst anden samtidig eller senere dansk
                  prosabog, er det indlysende, at den kompositorisk
                  og med stilens brillans og energi kan måle
                  sig med de fleste. Også her toner Hans
                  Højhed Alfons-majestæten frem med
                  ildevarslende format. Han er heltetenoren - og
                  samtidig skurk. Ibald Petersens sammensathed som
                  tiltrækkende og frastødende,
                  beundringsværdig og foragtelig er det
                  konglomerat alle nøgle-personerne i Tom
                  Kristensens univers er skabt af. Løsenet er
                  dobbeltheden, målet en fusion, som af
                  forskellige grunde aldrig lykkes.
                  
                  Handlingen i
                  Livets Arabesk slynger sig mellem
                  københavnske proletar-kvarterer og
                  strandvejskysten, hvor det frustrerede bourgeoisi
                  prøver på at drikke sig væk fra
                  tanken om den truende revolution. Her underholder
                  modelægen Jørgen Baumann sig med
                  vennen Robert Pram (pra(g)matiker) om
                  livsfilosofiske emner, mens hans kone stikker af
                  med en kubistisk maler, og verden går op i
                  limningen. For en stund remplacerer Baumann sin
                  forsvundne hustru med Ibald Petersens
                  proletar-veninde, luderen Elise, men det kommer der
                  ingen kalv ud af , og snart er alfonsen tilbage
                  både i fokus af Baumanns bevidsthed og som
                  herre i strandvejsvillaen. 
                  
                  Romanen er en
                  blanding af filosofi og action, men den er
                  også et digt, en opera, hvor afsnittene kan
                  betragtes som enkelte strofer og personernes mono-
                  og dialoger som arier og duetter. Man spiller
                  frontalt mod publikum med store gebærder og
                  voldsom mimik, men prøver man på at
                  snige sig bagom instruktørens diktatoriske
                  anvisninger, begynder et mønster at tegne
                  sig, som både konstituerer et forlæg
                  (for den senere roman, hovedindsatsen
                  Hærværk) og et
                  psykologisk-seksuelt mønster, som
                  måske kan forklare en del af den uro, som man
                  har tendens til at afskrive som deklamatorisk, men
                  som alligevel kan være ægte og
                  forståelig nok.
                  
                  I 1920 havde Tom
                  Kristensen stiftet bekendtskab med Freuds Det
                  ubevidste, Om Psykoanalyse - Om Drømmen,
                  som hans ven og kollega Otto Gelsted havde oversat
                  til dansk. Freuds teorier sammen med Einsteins, de
                  radikale ændringer i malerkunsten, indtrykket
                  af en europæisk ekspressionisme (specielt den
                  tyske) har utvivlsomt rumsteret i hovedet på
                  forfatteren, da han lagde køl til Livets
                  Arabesk. Alligevel er det forunderligt, med
                  hvilken uskyld den ny viden administreres i
                  både denne roman og de følgende (En
                  Anden (1923) og
                  Hærværk).
                  
                  Ser man på
                  Livets Arabesk som et (ubevidst)
                  forlæg til de følgende bøger,
                  viser sig snart konturerne af en model, måske
                  allertydeligst i sammenligningen mellem Livets
                  Arabesk og Hærværk -
                  skønt En Anden kan
                  påståes at være en mere
                  "psykoanalytisk" bog. Det ses først og
                  fremmest i personkonstellationerne Baumann-Ibald
                  Petersen-Elise (luderen), Jastrau-Steffensen-Sorte
                  Else (luderen).
                  
                  Et moderløst Æg
                  i en Rede af Kvas
                  
                  Men før vi
                  kaster og ud i alt for kompakte
                  sammentrækninger, er det nødvendigt at
                  indskyde et mere personalhistorisk mellemled. Tom
                  Kristensens livsbane fortsatte i tyverne nogenlunde
                  som den havde forløbet i barndommen, skolen
                  og studieårene. Tilsyneladende gik alting
                  opad. Han havde succes, blev anerkendt som
                  generationens førende digter, blev af H. N.
                  Andersen sendt til Det fjerne Østen med et
                  ØK-motorskib og havnede i 1924 på
                  dagbladet Politiken, hvis hovedanmelder og
                  kulturredaktør han snart blev. The
                  Roaring Twenties råbte først og
                  fremmest på leveringsdygtighed, og den havde
                  Tom Kristensen i både stort og småt.
                  Der var heller ikke noget i vejen med den lyriske
                  produktivitet: samlingen Mirakler (1922)
                  lignede ganske vist lidt af et opsamlingsheat, men
                  så kom den Kina-inspirerede
                  Paafuglefjeren (også i 1922), og der
                  var tid til at lade de eksotisk-brogede sensuelle
                  indtryk støde sammen med refleksion og
                  eftertanke. Resultatet er ikke altid lige
                  gennemskueligt og forløst, det er som om
                  gnidretheden, det altomspændende og samtidig
                  tilintetgørende i Buddha-smilet har
                  svært ved at forene sig med det
                  "bliksymfoniske" (Per Lange). Som i
                  "Genrebillede":
                  
                  Lo du, du Lotus,
                  ad mig? 
                  lallede fedt Lu Kai De
                  ned til den smaa Fi Fan Dai:
                  - Pas paa! Det er bedst at du
                  tæmmed,
                  det var vist det bedste,
                  du hæmmed
                  din dumme Mani
                  det her Grineri,
                  Fi! 
                  
                  Men som
                  sædvanlig er Tom Kristensen på vej mod
                  en hemmelighed - der ligeså ofte nægter
                  at give sin hemmelighed fra sig. I digtet "Li Tai
                  Pé´s Død" gælder det
                  stilheden, den tyste inspiration, roen det
                  fagtløse:
                  
                  Det ryger med
                  Digte, det ryger med Sange
                  som Støv, naar jeg slaar til min
                  snavsede
                  Las.
                  Dog findes et Digt, som jeg aldrig faar sunget
                  et moderløst æg i en Rede af
                  Kvas.
                  
                   
                  
                  Drukken og
                  ulykkelig falder digteren Li Tai Pé over
                  bord og omkommer. Digtet bliver ikke skrevet. Man
                  kan så spørge sig selv, om der ikke er
                  en sentimentalitet i troen på og
                  længslen efter denne ro og enkelthed, de
                  mange tårer over digterens død.
                  Motivet gennemspilles i anden instrumentation i
                  "Den dobbelte Fjende" om pigen Hua Ling, der byder
                  sig til med sin (skræmmende) dobbelthed, men
                  trods alt formaner digteren:
                  
                  Nej, ligned du
                  Søen, hvis Spejl
                  kan give et Billed af Landet,
                  kun sløret af krusede Fejl,
                  naar Brisen slaar ned over Vandet,
                  saa blev du en lykkelig Frier.
                  
                   
                  
                  Man kan glæde
                  sig over den indbyggede hilsen til en anden af Tom
                  Kristensens mentorer, Sophus Claussen ("Faldt der
                  Storm over solstille Flade/min Sjæl flagred
                  op som et Lin"), men igen må man undre sig
                  over, at en vildskab, som tæmmes i et stramt
                  metrum, er så sjælsfortærende, at
                  udvejen kun går over vin, kvinder og sang, og
                  udfrielsen kun ligger i drømmen om at blive
                  banal som et æg. Måske det er på
                  tide igen at tage Freud i hånden.
                  
                  Betragter man
                  nøjere strofen fra Li Tai Pé-digtet,
                  rummer det faktisk en (hekse)-nøgle. Man
                  skal ganske vist ikke lægge kalkerpapir
                  mellem digter og digt, men da Tom Kristensen aldrig
                  camouflerer sin kødelige identitet alt for
                  omhyggeligt i fiktionen (han har udtalt, at han
                  ikke behøver at skrive sine erindringer,
                  hans værk er erindringerne), kan man godt
                  lege lidt med identifikationerne. Og en ny tolkning
                  bliver - i forbindelse med resten af værket -
                  mulig. Ganske vist udbryder Tom Kristensens alter
                  ego, digteren og anmelderen Ole Jastrau, i
                  Hærværk: "Gid Satan havde al den
                  Symbolik". Det er da heller ikke
                  førstelagssymbolikken, der er interessant,
                  men den der ryger med i købet, når
                  digteren er mest ugarderet og har blikket rettet et
                  helt andet sted hen.
                  
                  Hærværk
                  
                  Man har kaldt
                  Hærværk en roman om gentagelsen,
                  og det er da også rigtigt, at den
                  kompositorisk bevæger sig i cirkler. Motiver
                  slås an, toner bort, dukker op, forsvinder,
                  kommer igen. Det er historien om en falleret
                  digter, der holder sig selv oppe efter at han er
                  tørret ud ved at skrive om andres kunst.
                  Hans kone forlader ham og tager sønnen med,
                  lidt efter lidt disintegreres hjemmet totalt og
                  bogstaveligt, Ole Jastrau begynder at drikke,
                  beslutter sig til "at gå i hundene" forlader
                  sit arbejde på "Dagbladet", men bliver til
                  sidst "frelst" gennem venners indgriben.
                  Gentagelsen i forfaldet symboliserer helvede selv.
                  Så vidt så godt. Men
                  Hærværk er ligesom Livets
                  Arabesk og En Anden også historien
                  om "et moderløst Æg i en Rede af
                  Kvas".
                  
                  Det prøver
                  Tom Kristensen i romanen at give hundredesytten
                  forklaringer på: politiske, filosofiske,
                  kunstneriske, aldersmæssige,
                  tilfældige. Men ser man nærmere efter
                  spidser forklaringen gang på gang til i en
                  bestemt retning. Nævnte Vuldum (der selv
                  beskrives som en slags omvandrende phallos:
                  høj, rank, næsten svajrykket med en
                  krans af ræverødt hår om en
                  skaldet isse, som han oven i købet til
                  potensens forlængelse forsyner med en stiv
                  hat!) siger til Jastrau, at han er "en
                  ærbødig erotiker". Det er der ikke
                  noget mærkeligt i - selvom Jastrau med god
                  grund føler sig fornærmet. Han
                  beskrives nemlig hele bogen igennem ved sit
                  tilbedende eller underdanige forhold til kvinderne.
                  Det er den gamle historie om madonna og/eller
                  skøgen, men det er også noget andet og
                  mere. Jastrau kan ikke hamle op med det blonde
                  moderdyr Johanne (som han er gift med og bliver
                  skilt fra), specialiteten, den syfilissmittede Anna
                  Marie, tjenestepige, må han af gode grunde
                  holde sig fra, hvilket er ubekvemt, da hun - og
                  ikke kun p.g.a. navnet - er den hellige jomfrus
                  stedfortræder på jorden. Luderen Sorte
                  Else - der ifølge Vuldum pudrer sine egne
                  kønssygdoms-sår for at dække dem
                  - giver ham ringe fornøjelse, men til
                  gengæld en tur til lægen, hvor han
                  må lægge sig på "glædens
                  leje" for at blive behandlet med lapis. Endelig er
                  der i det tilfældige møde med fru
                  Luise Kryger ringe tilfredsstillelse, for det
                  første fordi hun er gift med en af Jastraus
                  velgørere, og for det andet - og det er
                  vigtigere - fordi det er hende, der tager teten og
                  igen slår ham ud af den eftertragtede
                  erobrerrolle. Kort og godt kan man sige, at Ole
                  Jastrau ikke kan med damer, først og
                  fremmest fordi han aldrig finder det hos dem, han
                  mest af alt længes efter: sin mor.
                  
                  Han er ikke blot
                  "ærbødig", når det drejer sig om
                  forholdet til kvinderne, han er lunken,
                  højst en lillesmule småliderlig,
                  egentlig altid på forhånd skuffet,
                  fordi han venter så meget og får
                  så lidt. Til gengæld tænder en
                  anden person hans lidenskab - og det er en
                  mand.
                  
                  Steffen Steffensen,
                  proletar-digter, bisse, ung,
                  skånselsløs og alligevel sårbar,
                  aggressiv og alligevel øm, er det store
                  kraftværk ikke blot i Jastraus liv, men i Tom
                  Kristensens samlede forfatterskab. I denne
                  raffinering af de tidligere alfons-skikkelser,
                  skallesmækkere, hårde drenge med
                  stramme bukser og stiv hat, træder
                  drømmen om friheden og kærligheden,
                  poesien lyslevende frem. Det er den, der skal
                  erobres, og det er måske sværere end
                  alt andet, for samtidig med, at Steffensen kan ses
                  i kød og blod, er han også en usynlig
                  person, en udspaltning af Jastrau (ligesom Ibald
                  Petersen er Baumanns projektion i Livets
                  Arabesk), og ikke nok med det: efter den
                  platonske model søger vi alle en tabt
                  halvdel, men jagten efter forening
                  vanskeliggøres, når den eftertragtede
                  forvandler sig til et fantom, en tabt egenskab hos
                  en selv.
                  
                  Hærværk
                  er bogen om Jastraus og Steffensens
                  kærlighed, og det skal naturligvis ikke
                  udlægges i firkantet homoseksuel betydning,
                  selvom man må går i rette med Tom
                  Kristensen-biografien Jørgen Breitenstein,
                  der hæver - i en diskussion om parret
                  Verlaine-Rimbaud som forlæg for kombinationen
                  Jastrau-Steffensen - at den homoseksuelle side af
                  sagen ikke interesserede Tom Kristensen en
                  døjt. Det er muligt, men Hemingway brugte
                  også et helt liv til at forvandle en latent
                  homoseksualitet til aggressiv
                  bøssefobi.
                  
                  Under alle
                  omstændigheder er det en kendt sag, at en
                  stærk moderbinding kombineret med ophavets
                  udtalte kønsskræk (Min mor talte med
                  foragt om kønslivet, siger Tom Kristensen)
                  kan danne fundament under erotiske forstyrrelser
                  eller i det mindste give en
                  følelsesmæssig sporing anderledes end
                  den gængse. Manglende erkendelse af dette
                  forhold kan eksistere livet igennem, hvis
                  fortrængningsmekanismen er stærk nok,
                  eller presset fra samfund,
                  opdragelsesmønstret, de historiske
                  omstændigheder ikke er til at ryste af. Og
                  det lå - som bekendt - tungt med
                  frigørelsen op gennem første halvdel
                  af århundredet. 
                  
                  I forholdet
                  Jastrau-Steffensen bryder lidenskaben igennem i en
                  sådan grad, at den sprænger det
                  veltilrettelagte kompositionsprincip på en
                  overraskende måde. Mellem dem er der nok tale
                  om gentagelser (Steffensens uflyttelighed fra
                  divanen i Jastraus lejlighed, hans bestandig
                  opdukken på mulige og umulige tidspunkter),
                  men deres bane beskriver en stigning, en svimmel
                  løftelse mod klimaks og udløsning.
                  Det kan ganske vist være svært at
                  skelne aggressivitet og ømhed - i den
                  lidenskabelige kærlighed to sider af samme
                  sag - men det er ikke vanskeligt at læse den
                  afgørende slagsmålsscene i Jastraus
                  lejlighed som fuldbyrdelsen af en
                  kærlighedsakt: "De ravede ud Korridoren,
                  sammenslyngede og stønnende. Jastrau gjorde
                  sig haardhudet hen over Maven, der var blød
                  og toppet, og lod sig med hele sit Legemes tunge
                  Vægt falde forover, saa at Steffensen maatte
                  vige. Vige for denne Dyne, der kvalte alle hans
                  Bevægelser. Og saa mærkede Jastrau
                  pludselig et Støttepunkt for Hælen. En
                  Væg bagved. Og det var Styrke,
                  Uovervindelighed. Det var et arkimedisk Punkt. Og
                  med en bestialsk og altfavnende Kraft greb Jastrau
                  fat i Skuldrene paa Steffensen, hele Manden mellem
                  sine Hænder, og stødte ham mod den ene
                  af Entredørens Ruder, Steffensens Nakke gik
                  igennem. Glasskaarene fladt klirrende ud paa
                  Trappen.
                  Og i samme nu omfavnede Jastrau sin Fjende, angst
                  og forfærdet, lod Haanden glide
                  kærtegnende ned over hans Nakke, følte
                  et berusende Venskab vælde op i sig, Sorg og
                  Medlidenhed, og Frygt for at Steffensen skulle
                  være kommet til skade. Han ventede at Haanden
                  ville blive vaad af Blod.
                  "Du er vel ikke saaret, min Ven ", udbrød
                  han stønnende og mildt og trak ham ind i den
                  store Stue, for at han ikke skulle falde for
                  Fristelsen igen og uden Motivering støde
                  hans Hoved gennem den anden Rude i
                  Entredøren".
                  
                  Frivillig eller
                  ufrivillig deflorering - blandt erotiske
                  skildringer kan man ikke kalde denne
                  ærbødig - splintret jomfruhinde,
                  hånden fuld af blod og lyst til en tur til! -
                  men alligevel er det ømheden, der dominerer,
                  det "berusende venskab", som til sidst
                  udløser Steffensens højrehånd
                  og sender Jastrau ind i orgasmens besvimelse,
                  så han segner bagover og styrter ned gennem
                  mørke.
                  
                  Når man tager
                  i betragtning, at optakten til "slagsmålet"
                  er en dobbelt moderudryddelse - Steffensen
                  håner billedet af Jastraus mor, Jastrau
                  straffer Steffensen ved at slynge ham i hovedet at
                  hans mor er død - forstår man bedre
                  den næsten patologiske dobbelthed i deres
                  clinch. Elske hinanden direkte kan de jo ikke,
                  derfor ender foreningen som vold og bliver
                  måske i den forstand ægte
                  platonisk!
                  
                  Ambivalens og
                  kønsskræk
                  
                  Den erotiske
                  tvetydighed kan udbygges i flere led gennem
                  Hærværk, men findes allerede i
                  Livets Arabesk, hvor Baumann har mere end et
                  godt øje til alfons-Ibald efter at han
                  ligesom Jastrau er blevet svigtet af sin
                  "krævende kone" og har lidt nederlag i
                  forhold til Elise (der er Sorte Elses
                  forgænger). Men også i En Anden,
                  der fortæller om ingeniør Valdemar
                  Rasmussens barndom, hvor en dominerende,
                  beskyttende, men alligevel svag moder dør og
                  efterlader den lille Valdemar uden mange
                  pejlemærker, er man på gyngende grund.
                  Ganske vist mister han sin jomfrudom - uden at
                  læseren overbevises om det autentiske i denne
                  kendsgerning - hos Klara. Alligevel er der stadig
                  noget jomfrunalsk-desperat over personen, og man
                  kan da også i sidste fase læse ham som
                  en embryologisk Steffensen, en vild mand, der lader
                  sig underholde af andre (desillusionerede)
                  mænd, hvoriblandt den ene - Richard - har
                  disse skæbnesvangre ord at overbringe
                  Valdemar Rasmussen som essensen af sine
                  (kønslige) erfaringer: "Gaar man tæt
                  ind paa Livet af det mystiske, er der blot et hul".
                  Her er tale om en anden form for nihilisme end den
                  rent filosofiske som Tom Kristensen gerne
                  ferniserer hen over de mere fundamentale
                  komplekser. Labil homoseksualitet og
                  kønsskræk kan opfattes som plakater
                  eller skældsord, men de hidsættes
                  først og fremmest for at give en indfaldsvej
                  til forståelsen af den overordentlige
                  spænding som karakteriserer de bedste sider
                  af Tom Kristensens forfatterskab. Beskæftiger
                  man sig med litteraturen omkring ham og betragter
                  man hans egne udtagelser - som er mangfoldige
                  når det gælder fortolkningen - sidder
                  man altid tilbage med en følelse af
                  utilfredsstillethed. Der tales meget om ANGST, men
                  forklaringen på skrækken har for det
                  meste noget med politik eller økonomi eller
                  nihilisme som rent filosofisk begreb at
                  gøre. Slår man imidlertid ned på
                  de centrale tekster, hvor angsten behandles, vil
                  man hurtigt erfare, at den stammer fra psykiske
                  komplikationer, der ligger noget dybere.
                  
                  Berømt er
                  beskrivelsen af "Det gaadefulde Bjerg" fra En
                  Kavaler i Spanien. Bogen er som helhed en
                  melankolsk, nervøst-impressionistisk variant
                  af den sentimentale rejse, men i et kapitel, som
                  først er føjes til otte år
                  efter det oprindelige manuskripts udgivelse, finder
                  man ind til kernen af en forklaring på den
                  herskende følelse af fejlplacering,
                  nervøsitet og despression. Tom Kristensen
                  angiver selv karakteren, selvom han med dannelsens
                  repressivitet holder sig på nogen afstand:
                  "Jeg traadte ud paa en bred og magelig Bjergsti,
                  som man kunne slentre hen ad, fordi der var
                  grønne, tætbevoksede Smaavækster
                  ned af Skraaningen, som forpurrede alle rutschende
                  Fornemmelser og al dæmonisk Trang til at
                  træde blot et Skridt ud i det tomme Rum. Man
                  ville jo falde blødt. Og i den klare
                  Morgenluft defilerede Kalktinderne forbi,
                  bløde af Konturer og bløde af Stof,
                  saa at Vinden og Vejret kunne forme dem endnu
                  blødere og give dem Kalot paa eller lange
                  Kutter. Men nej, for det meste var de nøgne
                  og runde. Det var rund kvindelig Ungdom og
                  Alderdom, en Arm hvælvede sig ud af Klippen,
                  saa et helt Kvindelegme, men med otte
                  Dobbeltnavler, saa et fint æggeformet
                  Kvindehoved, men med ét Øje, et tomt
                  Dødningeøje, for var det nu alligevel
                  ikke et kvindeligt Kranium, fornemt modelleret,
                  lige til at kærtegne over Haaret, altsaa der,
                  hvor Haaret havde siddet, for Kærligheden og
                  Døden hører sammen".
                  
                  Ægget,
                  kærligheden og døden.
                  
                  "Tinderne var som
                  sammenflettede Kvindekroppe; der var endogsaa en
                  Moder, der slæbte paa et Barn med en
                  Sejrsskjorte eller Resterne af en Æggeskal
                  omkring sin sammenbøjede Krop".
                  
                  Turen på
                  "Venusbjærget" ender - og må ende - med
                  noget, der nærmer sig katastrofen. Kun ved at
                  lægge sig på alle fire (og byde sig til
                  som en hund?) lykkes det bjergbestigeren at
                  undslippe mellem det det dæmoniske landskabs
                  "roterende kegler".
                  
                  "Og Drønet
                  fra Rummets Cylinder, og Tindernes Kegler og
                  Svimmelhedens uendelige Maskineri med Hjul og
                  Tandhjul og Krumtappe og Valser slog over i en
                  haaende Latter. Ynkeligt rejste jeg mig op paa fire
                  og krøb blind og sveddryppende og angst og
                  stakaandet og svag i Haandledene, som om de hvert
                  Øjeblik kunne knække, ind mod den
                  brede Havegang - og ankom".
                  
                  Her er intet af den
                  Jastrau-Steffensen´ske triumf og sødme,
                  kun "svage håndled" og kvalme.
                  
                  Asiatisk i Vælde er
                  Angsten
                  
                  Efter den
                  såkaldte Hærværks-periode - Tom
                  Kristensen sagde sin stilling på Politiken
                  op, skrev den store roman, blev afholdsmand -
                  følger en tid, hvor det ikke "røg"
                  særlig meget "med digte", Der var fromhed i
                  luften, først i form af en tilnærmelse
                  til marxismen, hvis karakter af
                  "stemningskommunisme" Niels Egebak udmærket
                  har gjort rede for i sin afhandling "Tom
                  Kristensen", senere i årtiet - måske
                  under indtryk af de skyldfølelser det gav
                  "når jeg slår til min snavsede las",
                  vendes blikket mod kristendommen og barthianismen.
                  Buste-forsteningen begynder at tegne sig, men en
                  flittig gerning som kritiker - atter på
                  Politikens fløj - holder vågen
                  åben. Der er meget at leve op til og
                  formidle, bl.a. må Tom Kristensen forholde
                  sig til sine internationale kollegaer (Hemingway,
                  Faulkner), der drev konfrontations-ideen mere
                  konsekvent igennem, men som måske også
                  - for Hemingsways vedkommende - fik
                  fortrængningerne under facaden cementeret
                  så voldsomt, at det til sidst ikke var anden
                  udvej end selvmordet.
                  
                  I denne
                  besindelsens (og forvirringens) tid skrev Tom
                  Kristensen bestillingslyrik, og som det kan ske,
                  forløste opgaven, når den traf ham i
                  hjertekammeret (eller i det skjulte underbevidste
                  lag) hovedværker. I den pressede situation
                  har der ikke været tid til overvejelser om
                  klassik contra ekspressionisme, visse
                  censur-organer var sat ud af funktion, og
                  forfatteren skrev en særlig slags digte, der
                  må kaldes dødskærligheds-poesi.
                  "Det er Knud der er død", "Til min Ven
                  Digteren Gustav Munch-Petersen" og "Emilie Sannom"
                  er som åbne blomster rakt til en afdød
                  elsker, der ikke længere kan tage imod. De er
                  skrevet til mænd - eventyrersken Emilie
                  Sannom rangeres i kraft af sit valg af erhverv, som
                  dragt, sin livsholdning over i den maskuline
                  sfære - og de stråler alle formelt og
                  ideologisk med en klar flamme, lige langt fra det
                  buldrende effektfulde og det størknet
                  klassicistiske. Et par strofer fra
                  Munch-Petersen-digtet lyder:
                  
                  Pludselig ser vi
                  det hele.
                  God er en pludselig Død.
                  Pludselig ser vi, hvad halsløs,
                  tankeløs Ungdom betød.
                  Kort var din hastige Vej fra
                  Kroppen og Tanken til Ord.
                  Kortere endnu din Vej fra
                  Liv til den støvede Jord.
                  
                  Ordene kom fra
                  det Indre,
                  ingen af os kan forstaa.
                  Ingen Besindigheds Vægte
                  bærer dit Prosadigt paa.
                  Det, som du dagde, var Sandhed
                  samme Sekund, det blev til;
                  ikke et tænksomt: jeg tænker;
                  kun et halsløst: jeg vil.
                  
                  Her skal vi
                  andre nu vandre
                  gennem et Ælte af Kunst,
                  blive en kedelig Gældspost
                  uden Mæcenernes Gunst,
                  blive en Støvhob af Gloser
                  skrevet af Tvang og af Pligt,
                  medens du hviler, skudt ned, skudt ned,
                  dit Livs ubesindigste Digt.
                  
                  I
                  Hærværk findes to berømte
                  udflugtsscener: En kysk konetur med Johanne og
                  sønne Oluf, hvor Jastrau får luftet
                  sine små-erotiske tømmermænd, og
                  en mere ladet, hvor Baumann-Jastraus udprojicerede
                  skræk- og skræmmebillede, drankeren
                  Kjær, er med i vognen. Begge ture går
                  gennem en passage, hvor træer danner en
                  tunnel over hovedet på de kørende. Det
                  er en allé som en kikkert, men
                  lysegrøn på indersien og med et rundt
                  hul langt, langt ude. Kjær fylder den med
                  rædsel, og når man tænker
                  på denne persons udtalte kvindeforagt, kan
                  man godt forstå hvorfor. Den evige Kjær
                  beder for sit liv, han vil hjem til Bar des
                  Artistes, hvor der fortrinsvis kommer mænd,
                  hvor han kan føle sig tryg. Turen ender dog
                  hos fru Luise Kryger, og Jastrau er dennegang i
                  drukkenskab - igen på alle fire og kryber
                  rundt på gulvet og gør som en hund.
                  Det ender alt sammen med et mislykket samleje
                  mellem Jastrau og fru Kryger med det "uredte
                  drengehår" - "det blev et Møde og ikke
                  en Sammensmeltning, ingen Enhed og Rus".
                  
                  I situationen
                  spilles rollen stadig af den
                  "ærbødige" eller måske snarere
                  desillusionerede erotiker, hvis chancer for at
                  finde vej bestandig sender ham tilbage til
                  tunnelen, på knæ, næsten krybende
                  med en bøn om at få lov til at
                  gå i sin mor igen. Digtet "Græs"
                  lyder:
                  
                   
                  
                  Græsset er
                  underligt højt for mig,
                  som ligger med Næsen mod Jord.
                  Bøjer jeg mig saa dybt som jeg kan,
                  vokser min Verden sig stor.
                  
                  Under de
                  grønlige Spidsbueporte
                  standser jeg. Her vil jeg staa.
                  Tør ej gaa vild i det lysende
                  Mørke!
                  Tør ej gaa vild mellem Straa!
                  
                  Inde i Straaenes
                  dæmrende Haller
                  er der en Stemme, som vaagner og kalder
                  et stigende: kommer du nu,
                  kommer du, kommer du, kommer du nu,
                  du nu.
                  
                  Og som Svar
                  toner en klar
                  underbar, drengeklar Stemme i mig:
                  Endnu ej, nej! Endnu ej, nej!
                  Men naar vit Vanvid er omme,
                  naar mine Drømme om Storhed er omme,
                  da vil jeg komme, da vil jeg komme,
                  da er jeg lille og lykkelig nok.
                  
                  Forklaringen
                  på den permanente længsel efter at tage
                  sit parti, den stadige søgen tilbage og
                  væk, skrækken for at bekende
                  kulør forstår man udmærket,
                  når den ucensurerede vildskab gang på
                  gang slår ud. Vist kommer bødlen i
                  "Henrettelsen" med sit sværd og skærper
                  detalj-opmærksomheden, men kunne man ikke
                  forestille sig, at det var noget andet han
                  løftede i hånden?
                  
                  Se,
                  Bødlen renser tredje Gang
                  sit Sværd for Blod og Fugt,
                  og trende røde Flammer staar
                  paa Kluden, han har brugt
                  
                  Vist falder de
                  stakkels ofres hoveder, men måske det de
                  knælende mænd i virkeligheden venter
                  på - og som virker så ophidsende - er
                  en hel anden form for "henrettelse"?
                  
                  Her er
                  kastrations-angst og seksuel opstemthed blandet
                  sammen på samme måde som når
                  Jastrau oplever Steffensens mund fuld af alt for
                  mange tænder: umuligt at se bort fra, men
                  ligeså umulig at elske!
                  
                  Som hellige aber
                  sad Oehlenschläger, Johannes V. Jensen og Tom
                  Kristensen tilbage på deres piedestaler, for
                  det var umuligt i længden at leve med presset
                  af en uforløst seksualitet, når man
                  tog sit parti og mere og mere forviste det erotiske
                  fra sin kunst - og sit liv. Det kan være en
                  naturlig følge af at blive ældre, det
                  kan også være et forsøg på
                  at undslippe den angst "som er modnet med umodne
                  år" (Steffensens version af et Tom
                  Kristensen-digt placeret centralt i
                  Hærværk "Angst"), men for dem
                  alle gælder det, at så længe
                  konflikten var levende og blev behandlet - bevidst
                  eller ubevidst - opnåede deres værker
                  en spændstighed og fængkraft, som
                  gør dem klassiske på en helt anden
                  måde end da de selv begyndte at spekulere
                  på, hvor de skulle anbringes i montrerne.
                  
                  
                  Angsten havde sin
                  forklaring, der var grund til at være bange,
                  og angsten blev dyrket ligesom sjælen -
                  nærmest som en last. Heraf opstod megen
                  skønhed, og det er rimeligt at slutte der,
                  hvor sammensmeltningen er total og Tom Kristensen
                  og Steffensen (som efter den oprindelige plan
                  skulle have heddet Arthur!) taler med én
                  mund:
                  
                  Asiatisk i
                  Vælde er Angsten.
                  Den er modnet med umodne Aar.
                  Og jeg føler det dagligt i Hjertet,
                  som om Fastlande dagligt forgaar.
                  
                  Men min Angst maa
                  forløses i Længsel
                  og i Syner af Rædsel og Nød.
                  Jeg har længtes mod Skibskatastrofer
                  og mod Hærværk og pludselig
                  Død.
                  
                  Jeg har
                  længtes mod brændende Byer
                  og mod Menneskeracer på Flugt,
                  mod Opbrud som ramte Alverden
                  og et Jordskælv, som kaldtes Guds
                  Tugt.
                  
                   
                  
                  Tom Kristensen
                  
                   
                  
                  1893 født i
                  London
                  
                  1896 flyttede til
                  København
                  
                  1911
                  student
                  
                  1919
                  cand.mag.
                  
                  1919 Debut i
                  Exlex
                  
                  1919-21 lærer
                  i engelsk ved Købmandsskolen
                  
                  1920
                  Fribytterdrømme (d)
                  
                  1921 gift med Ruth
                  Lange
                  
                  1921 Livets
                  Arabesk (r)
                  
                  1922 studierejse
                  til Kina og Japan
                  
                  1922
                  Mirakler (d)
                  
                  1922
                  Paafuglefjeren (d)
                  
                  1923 En
                  Anden (r)
                  
                  1924-27
                  Litteraturkritiker ved Politiken
                  
                  1926 En Kavaler
                  i Spanien (rejsebeskr.)
                  
                  1927 Verdslige
                  Sange (d)
                  
                  1930
                  Hærværk (r)
                  
                  1931-63
                  Litteraturkritiker ved Politiken
                  
                  1932 En
                  Fribytters Ord (d)
                  
                  1933 gift med Gerda
                  Westermann
                  
                  1934
                  Vindrosen (n)
                  
                  1936 Mod den
                  yderste Rand (d)
                  
                  1940 Digte i
                  Døgnet
                  
                  1946 Mellem
                  Krigene (a)
                  
                  1946 gift med
                  Ingeborg Weber
                  
                  1947 En Omvej
                  til Andorra (rejsebeskr.)
                  
                  1950 Rejse i
                  Italien (rejsebeskr.)
                  
                  1954 Den sidste
                  lygte (d)
                  
                  1955 Ridder af
                  Dannebrog
                  
                  1956 Det
                  skabende Øje (a)
                  
                  1966
                  Åbenhjertige Fortielser (e)
                  
                  1968 Hvad var
                  mit Ærinde (e)
                  
                  1968 tildelt Det
                  danske Akademis store litteraturpris
                  
                  1970
                  æresborger på Thurø og i
                  Svendborg
                  
                  1974 død
                  på Thurø
                  
                  
                  
                  Note: Ovenstående tekst er transskriberet
                  efter Danske digtere i det 20.
                  århundrede, 3. udg. bd. 2,
                  København 1981, s. 11-29. Dog er der
                  foretaget rettelser af redaktionelle inkonsekvenser
                  og stavefejl. Årstalslisten omfatter kun de
                  vigtigste udgivelser. En komplet Tom
                  Kristensen-bibliografi ved Aage Jørgensen
                  kan findes i Benedicte Kieler og Klaus P. Mortensen
                  (red): Litteraturens stemmer,
                  København 1999. Fjerde udgave af Danske
                  digtere i det 20. århundrede har
                  ligeledes komplette bibliografier.