Jon
Helt Haarder
Villy og Sørensen
- skitse til
genlæsning af et forfatterskab
Der er
tilsyneladende en markant kontinuitet i Villy
Sørensens forfatterskab. Den første
historie i den første samling historier fra
1953 handler om det samme som Jesus og
Kristus, der kom næsten 30 år
senere, nemlig de oplagte urimeligheder og de
mulige rimeligheder i kristendommen. Denne
kontinuitet er synlig helt ned i detaljerne.
»Silvanus af Nazareth« fra Sære
historier leger med den latinske genitivform,
vi bruger i forbindelse med navne fra det nye
testamente Jesu død på korset f.eks.
»Dette hoved er ikke mit, men Sabiani«,
konstaterer biskop Silvanus efter en række
dramatiske hændelser.(1) I forordet til
Jesus og Kristus forklarer Villy
Sørensen, at de latinske genitivformer er
uhistoriske, fordi ingen af de nytestamentlige
navne er latinske.
Men i betragtning af hvor stor en rolle begreber
som spaltning, splittelse og selvafvigelse spiller
for Villy Sørensen, er det alligevel
tankevækkende, med hvilken flid både
forfatteren og hans kommentatorer har betonet
forfatterskabets enhedspræg. Digtning og
filosofi ses som to sider af samme sag, digteren og
filosoffen som sider af samme person. Måske
var det værd at overveje, hvordan vi
rubricerer Villy Sørensens forfatterskab i
litteraturhistoriens kollektive erindring; er
forfatterskabet tjent med denne
enhedstænkning, der i nogen grad har lagt den
fiktive del af det død i en begrebslig
glaskiste bærende skiltet modernisme? Disse
linier handler i deres rørende enkelhed om,
hvad der sker, hvis man sætter sig for at
kløve forfatterskabet, sådan som
forfatteren selv har kløvet alt, hvad hans
gaffelformede pen har kunnet få fat i. Vi kan
jo kalde digteren for 'Villy' og filosoffen for
'Sørensen', når den tid kommer.(2)
Artiklens formål er altså ikke at
levere et afklaret bud på, hvordan det
så i virkeligheden forholder sig med Villy
Sørensens forfatterskab. Der er snarere tale
om et forsøg på diskuterende at
nærme sig én af forudsætningerne
for 90'ernes prosaeksperimentarium ved at
problematisere den gængse opfattelse af denne
forudsætning. Det kunne i øvrigt
tænkes, at også andre forfatterskaber
var værd at genopsøge i lyset af en
fornyet diskussion af den danske
modernismetænkning.
Villy Sørensen og
modernismen
Litteraturhistorisk
er der det særlige ved Villy Sørensens
forfatterskab, at det på én gang
repræsenterer og fortolker modernismens
(sene) ankomst til Danmark. Villy Sørensen
er på så mange måder forbundet
med på den ene side Torben Brostrøm
på den anden Klaus Rifbjerg. Men
Brostrøm er ikke digter, mens Rifbjerg
primært og overvældende produktivt er
det.(3) Villy Sørensen derimod er både
digter og tænker.(4) Hans Sære
historier historier udkom i 1953, og man kan af
de stort set helt uforstående anmeldelser se,
at her skete noget helt nyt.(5) Allerede få
år senere var situationen en anden. Villy
Sørensen var da en veletableret personlighed
i den kulturelle offentlighed, og hans Digtere
og dæmoner satte spor i dansk
litteraturforskning, der helt retfærdigt er
tydelige endnu.
Der er tradition
for, at man opfatter Villy Sørensens virke
som digter og filosof som to sider af samme sag;
man læser Sære historier
historier ved hjælp af Digtere og
dæmoner. Velkendt er hans eget sprichwort
om sagen: »kunstværket er et tvingende
udtryk for en personlig livsfortolkning, en
filosofi er et tvungent udtryk for en personlig
livsvurdering«.(6) Digtere og
dæmoner er som helhed et
(epokegørende) forsøg på at
kombinere filosofiens tvungne ræssonement med
en åbenhed overfor kunstens tvingende
vidnesbyrd til en fælles erkendelse af
menneskets vilkår i den moderne verden
hinsides de gamle værdiers død. Det er
altså ikke sådan, at kunst og filosofi
er det samme; kunst og filosofi hører
sammen. De fleste kommentatorer applauderende som
kritiske har fulgt forfatteren på dette
punkt. Noget andet er så, at Villy
Sørensen tydeligt sætter kunsten
højere end filosofien.
At problematisere
forholdet mellem Villy Sørensen som digter
og som tænker dvs. filosof, oversætter,
introducør, debattør etc. er i
første omgang at adskille de
skønlitterære tekster fra forfatterens
egen opfattelse af dem og af litteratur i det hele
taget. Det lyder banalt, men da han sammen med
Torben Brostrøm har formuleret en
næsten enerådende optik for, hvordan
den danske modernisme skal opfattes, står der
i virkeligheden ganske meget på spil. Den
brostrømske optik har Anne-Marie Mai slet og
ret kaldt »modernismekonstruktionen« (7);
et udtryk jeg vil overtage, selvom der bestemt er
nuanceforskelle på Torben Brostrøm og
Villy Sørensen. Det følgende er da en
gennemgang af modernismekonstruktionen efterfulgt
af nogle indledende overvejelser over, hvad det
betyder for læsningen af Villy
Sørensens historier, at man rykker dem ud af
modernismekonstruktionen.
Minus til
plus
Udover at Villy
Sørensen i 1959 udgav Digtere og
dæmoner blev han som bekendt også
redaktør af tidsskriftet Vindrosen
sammen med Klaus Rifbjerg. Dermed havde
oppositionen til Heretica-kredsen fået
deres egen platform, og der blev da også fra
starten slået søm i. Den første
artikel i det første nummer under de nye
redaktører var en provokerende
programartikel, hvor Torben Brostrøm som en
anden Georg Brandes gjorde op med det hensygnende
åndsliv i Danmark og krævede blikket
vendt mod den øvrige verden samt problemer
sat under debat. »Det umådelige
mådehold« var så programmatisk, at
den dristede sig til forbilledlig klart at definere
sit emne, 'modernismen':
En
bestræbelse for at trænge ind og ned i
det menneskelige, fremmest i de egne, som ikke har
været bevidst behandlet af ældre
digtere. Den sker på baggrund af erfaringer
fra moderne psykologi, erkendelse af det
ændrede verdensbilledes menneskelige
konsekvenser, dvs. at registeret er udvidet og
mennesket opfattet som dybere og farligere, i en
tid, hvor religiøse, etiske, politiske,
sociale normer er under forvandling. Digteren
erkender, at dette har kunstneriske følger
og søger at finde et formsprog, der
dækker hans erkendelse. (8)
Citatet her
peger på en række helt centrale
karakteristika for både Brostrøms egen
og Villy Sørensens opfattelse af
samtidslitteraturen.
- For det
første er litteraturen et privilegeret
erkendelsesredskab. Denne holdning så vi
også antydet i citatet fra før om
forholdet mellem kunst og filosofi.
- For det andet
er det, litteraturen kan erkende, dels hidtil
utematiserede sider af mennesket dels »det
ændrede verdensbillede«. Dermed er
der peget på den enorme betydning
»moderne psykologi« har for
modernismekonstruktionen, ligesom modernismen
knyttes til nogle bestemte historiske
omstændigheder.
- Endelig betones
det, at kunstens erkendelse af menneskets dybder
og modernitetens nye vilkår skal
manifesteres formelt i kunstens formsprog der
således ses som en slags indhold, kunne
man tilføje.
Digtere og
dæmoner manifesterer langt hen ad vejen
samme opfattelse. Men det er ligeledes tydeligt, at
Villy Sørensen fra begyndelsen er optaget af
forholdet mellem modernismen (9) og samfundet. Med
vanlig prægnans hedder det:
Angsten
for og forargelsen over kunstens vidnesbyrd er jo
gerne angst for det fortrængte og forargelse
over at ikke alle har fortrængt det.
(10)
Kunsten har
tydeligvis erkendt noget, som alle burde tage til
efterretning, men som mange vælger at
fortrænge. »Fortrænge« er en
specifikt freudiansk glose, og psykologisering er
nok modernismekonstruktionens centrale
karakteristikum. Presset af 60'ernes kunstfjendske
strømninger strammer Villy Sørensen
siden sin pointe til det arrogante:
Da kunst
er frigørelse, følger det af dens
væsen, at den kun kan vurderes
indforstået af den, der har gennemgået
dens frigørelsesproces, hvad de fleste viger
tilbage for, fordi det er ubehageligt. . . At
folket nødig vil bekvemme sig til at
beskæftige sig med kunst, beviser ikke, at
der er krise i kunsten, men snarere at der er krise
i folket. (11)
Det er
tydeligt, at kunsten har et formål og at
dette tænkes i dybdepsykologiske kategorier.
Psykoanalysen kommer imidlertid ikke, som mange
måske ville tænke i dag, til teksten
udefra som en del af læserens bagage. Nej,
kunst er i sig selv et tilbud om en slags
psykoanalytisk terapi kunst er frigørelse et
tilbud som hoben blot vælger at
afslå.(12) Den psykoanalytiske tilgang er i
modernismekonstruktionen ikke en metodologisk
praksis blandt andre, men givet med litteraturens
væsen. Dermed er litteraturens nytte for
samfundet som for den enkelte også givet.
Villy Sørensen sammenligner i en tysk
takketale eksplicit drømmen og
kunsten:
Wird der
Mensch längere Zeit hindurch am Träumen
gehindert, wird er psychotisch, sein Wachen wird
ihm zum Alptraum. Da das gesellschaftliche Leben
dort, wo es keine künstlerische Freiheit
sondern nur eine erbauliche, die Ideale des Staates
unterstützende Kunst gibt, psychotische
Züge annimmt, liegt der Frage nahe, ob nicht
die Kunst für die Gesundheit der Gesellschaft
ebenso notwendig ist wie der Traum für die
Gesundheit des Einzelnen. (13)
Sidestillingen
af samfundets historie og individets historie
ontogenese og fylogenese er ét af de mest
tydelige tegn på Villy Sørensens
Jung-inspiration, mens opfattelsen af menneskets
drømme skatter til Freud.
Sammenfattende kan
man sige, at den psykoanalytisk prægede
modernismekonstruktion, Torben Brostrøm og
Villy Sørensen har været hovedskabere
af, har tre vigtige karakteristika. For det
første forklarer den, hvorfor menigmand skal
beskæftige sig med og samfundet betale for en
kunst, der er provokerende, grim og
meningsløs. Det skal meningmand og hans
samfund for ikke at ligge under for det, som den
enkelte ikke kan realisere og samfundet ikke
tolerere. 'Skyggen' skal integreres i den enkeltes
såvel som i samfundets psyke for ikke at
tiltage sig magten for nu at tale jungsk.(14) Sagt
så firkantet er det tydeligt, at
modernismekonstruktionen betoner modernismens
opbyggelighed.(15) Den ser grim ud, men
under den rette vejledning vender alt sig til det
bedste. I sidste ende er det en holistisk teori,
der placerer det tilsyneladende hæslige og
meningsløse i et større perspektiv.
Man kunne næsten tale om
modernismekonstruktionen som en kulturradikal
litteraturens theodicé: vores litteratur er
den bedste af alle (mulige) litteraturer. For det
andet har modernismekonstruktionen sin indlysende
berettigelse i forhold til et bestemt korpus af
tekster, som ellers var/er vanskelige at have med
at gøre. Modernismekonstruktionens
virkningshistorie hænger intimt sammen med
dens pædagogiske styrke; den er i dette som i
andre stykker forbundet med nykritikken, der
også med Terry Eagletons ord »went down
well in the academies«.(16) I
forlængelse heraf er modernismebegrebet for
det tredie nyttigt i forbindelse med periodisering.
Hvad angår de
to sidste forhold, skal man gøre sig klart,
at modernismekonstruktionen af sine
indflydelsesrige formidlere er blevet
universaliseret, så den ikke kun drejer sig
om en bestemt litteratur af i dag, men om samtidens
litteratur i det hele taget. Dermed er den
potentielt totaliserende både over for
bestemte typer litteratur og i forhold til
litteraturhistorieskrivning, idet den synes baseret
på en implicit følgeslutning af dette
tilsnit: tidssvarende litteratur er modernistisk;
hvis en litteratur ikke er modernistisk er den ikke
tidssvarende. Og omvendt, hvis den er tidssvarende,
må den være modernistisk.(17) Men ikke
alene kan modernismekonstruktionen skygge for
litteratur, der ikke er modernistisk, måske
er noget af den såkaldt modernistisk
litteratur ikke modernistisk på den
måde, modernismekonstruktionen lægger
op til. Det er tilfældet med Villy
Sørensens tidlige historier, mener
jeg.
Den modernistiske
fortolkning af det, der fortrænges eller
forvrænges af »det ændrede
verdensbillede«, har principielt to
strategier. Den første strategi er en
fragmentering af alt traderet, den anden en
dybdepsykologisk rekonstruktion ved hjælp af
symboler. Dette destruktive og rekonstruktive
fortolkningsarbejde giver traditionen en
mægtig indflydelse, fordi traderet stof
på én gang er materiale for kunstens
negative kritik af det bestående og
værktøj for det konstruktive
perspektiv, der gemmer sig under kunstværkets
grimme overflade. Hos Villy Sørensen
udgør det mytologiske stof en
overleveringens losseplads, som forfatteren boltrer
sig i med sit store sproglige overskud. Samtidig er
det tydeligt, at selvom myterne på grund af
sekulariseringen ikke længere har deres fulde
kraft, så har de i hvert fald i teorien
stadig så store splinter af sandheden i sig,
at de et langt stykke af vejen taler sandt om det
moderne menneske i den moderne verden.
Vil man læse
Villy Sørensen ud af
modernismekonstruktionen, må dette
foregå som en adskillelse af de to
strategier. Jeg vil påstå, at
destruktionen i høj grad er kunstens
egen opgave, mens rekonstruktionen foretages
af de litteraturformidlere, der netop i kraft af
denne opgave får en enorm betydning i det
samfund, som modernismens litteratur læses i.
Ønsket om at genlæse Villy
Sørensens skønlitterære
forfatterskab må da foregå som en
spaltning af på den ene side forfatteren
på den anden side filosoffen og formidleren:
forfatteren 'Villy' og filosoffen og formidleren
'Sørensen'.(18)
'Sørensen's
perspektiv er meget langt; faldet er
ifølge Digtere og dæmoner
knyttet til den europæiske kultur
overhovedet, men med i hvert fald to centrale
omdrejningspunkter, nemlig dels senmiddelalderen
dels tiden omkring første verdenskrig. Det
første er et velkendt modernitetsteoretisk
vandskel. I 'Sørensen's udlægning
peger det ind i en verden præget af indre
splittelse og ydre værdiopløsning; det
gamle sammenhængende verdensbillede splintres
i det, der med Hermann Broch kaldes et hierarki af
»autonome værdisystemer«, hvor
religion og kunst underordnes videnskab, politik og
økonomi. I forbindelse med det andet
omdrejningspunkt fokuserer 'Sørensen'
på kunsten, der gennem en radikalisering af
værdisammenbruddet paradoksalt peger tilbage
på en præ-moderne verdensanskuelse. Den
samlede formel for kunstens opgave i forhold til
den fylogenetiske og ontogenetiske beretning om
faldet bliver da:
Den radikale
gennemskuelse af det u-etiske synes at kunne
føre til en ny etisk inspiration, den
absolutte spaltning synes at vise ned til en dybere
samhørighed. Det rigtige antal minusser kan
i det lange løb fremkalde et enkelt plus
dette er formlen for den moderne europæiske
"overgangstid", ikke blot i kunsten.
(19)
Sagt meget kort er
det om dette finale plus, 'Villy' rejser
tvivl.
Rejse til mørkets
hjerte?
Da jeg gik i skole,
var »Blot en drengestreg« fra
Sære historier et stort
oplæsningshit blandt éngangsvikarer.
Læseren vil sikkert huske, at historien
handler om to brødre, der inspireret af en
pædagogisk forklaring af fænomenet
'amputation' saver benet af en lille dreng.
Prøv nu at suspendere alle for-domme og
læs følgende passage indlevende og som
for første gang: »Og storebror savede
mens blodet sprøjtede og trævler og
rødt kød væltede op i savrenden
der ikke blev så lige som den helst
skulle«.(20)
Historiens
virkemidler er så voldsomme, at de kunne
få selv en drillelysten klasse til at holde
kæft en tid lang. Der er intet
frigørende potentiale heri, vil jeg
påstå, tværtimod udnyttede
vikaren med en ganske paradoksal og kortfristet
strategi netop det ikke-opbyggelige og uskoleagtige
potentiale i historien til at skaffe sig ro.(21) I
dag skulle man måske vise en torturpornofilm
for at opnå samme effekt. Men pointen er den
samme: eleverne fornemmer med det samme, at her er
fanden løs, her skal ingen belæres.
»Blot en drengestreg« er hinsides godt og
ondt; den langtrukne parteringsscene kombinerer en
kvalmende grusomhed med syg humor savrenden, der
skal være lige. Denne kombination er 40
år senere blevet et noget nær
obligatorisk film-topos, tænk bare på
Tarrantino.
Per
Øhrgaards udlægning af denne og de
andre sære historier er indlysende rigtig:
Historiernes
personer prøver, i reglen forgæves, at
komme til rette med svælget mellem deres
hidtidige fortolkning af virkeligheden og den nye
truende, men også fascinerende oplevelse af
den. (22)
»Blot en
drengestreg« handler så tydeligt om en
katastrofisk og katastrofal overgang fra
børnens legende omgang med virkeligheden til
en voksen, hvor handlinger har konsekvenser. De
mange parodiske spil på børnenes
variationer over temaer, de har overtaget fra de
voksne, orkestrerer svælget mellem de to
fortolkninger.
Spørgsmålet
er imidlertid, om der er frigørelse eller
erkendelse i historiernes fortolkningssammenbrud.
Jeg mener nej, men der ligger ikke nogen moralsk
fordømmelse af »Blot en
drengestreg« heri. Jeg ønsker at
fastholde, hvor skræmmende og voldsomme
virkemidlerne er, i øvrigt ikke bare i denne
historie. 'Villy' har brugt fire sider på en
scene, hvor en lille dreng parteres af to andre,
mens fortælleren river vitser af.
'Sørensen' kan sagtens bagefter hævde,
læseren har været på en
spændende og lærerig rejse til sindets
mørke dybder jf. »Det umådelige
mådehold« men så må han
også mene, at selve det at udpensle
ubehageligheder er terapeutisk nyttigt, hvis det
foregår inden for kunstens rammer. En anden
mulighed er, at man formalistisk opfatter blod og
tarme som rent tekstuelle størrelser, greb
blandt andre greb. Denne udlægning ser
imidlertid bort fra, at der er pokker til forskel
på, om de to brødre inviterer den
lille dreng ind til et slag sorteper eller til en
partering. Faktisk tror jeg, der går er en
afgørende skillelinje her. Moderne
splatterfilm sigter mod en formal brug af kropslig
lemlæstelse, der er for så vidt tale om
et semiotisk projekt, der undersøger kroppen
som container, mens megen modernisme med brugen af
samme virkemidler inviterer til anfægtelser
og moralske tanker. Min påstand er, at
modernismekonstruktionen inddæmmer
radikaliteten i denne anfægtelse ved på
forhånd at postulere en på
katarsisbegrebet bygget facitliste: minus skal nok
blive til plus, hvis blot vi gennemgår
kunstens »frigørelsesproces« -
jvf. citatet ovenfor. Men hvad nu hvis vi ikke
kommer hjem? kan man spørge. Hvad nu hvis
brugen af voldens fascinationskraft forbliver netop
fascinerende, men definitivt etisk uforsvarlig, er
der så tale om dårlig litteratur? Onde
kunstnere? Rud Brobys udpenslede
rædselsscenarier i Blod (1922) ville
være værd at undersøge i
dén sammenhæng.
»Blot en
drengestreg« er i sig selv et stramt styret
ordkunstværk med et barsk indhold, en
foruroligende suspension af den etiske fordring og
terapeutiske forløsningsforventing til
kunsten, der ligger i modernismekonstruktionen.
»Blot en drengestreg» er ingen rejse til
mørkets hjerte, hvor æstetisk form og
frygtløs afdækning af barndommens
mørke kontinenter amalgamere til et nyttigt
ædelmetal. Historien er snarere en på
én gang sørgelig og afmægtigt
grinende genformulering af den gale Kurtz' sidste
ord: »The horror! the horror!«.
(23)
Den modernistiske
allegorese
I det
berømte kapitel med overskriften
»Æstetisk og etisk kritik« fra
Digtere og dæmoner slår
'Sørensen' til lyd for, at det vellykkede
kunstværk er en enhed af form og indhold og
dermed også af æstetiske og
etiske kvaliteter.(24) Der synes altså i
modernismekonstruktionen at ligge to forestillinger
om det etisk forsvarlige i at beskæftige sig
med modernismen.
- Enten
hævdes det, at den etiske kvalitet er
givet med kunstværkets vellykkethed. Det
skulle således være umuligt at
skrive et godt fascistisk, sexistisk eller
pædofilt digt.
- Eller
også etableres en slags etisk
rammefortælling i kraft af en aristotelisk
forestilling om, at der er en eller anden
terapeutisk eller erkendelsesmæssig
gevinst ved at beskæftige sig med gysen og
jammer. Det var denne sidste variant jeg ovenfor
kaldte litteraturens theodicé: den grimme
litteratur går til noget godt i sidste
ende.
At modernismen er
opbyggelig enten i sig selv eller i kraft af en
bestemt formidling af den, er et jo et potent svar
på 60'ernes antimodernistiske
strømninger. Som tidligere anført
forklares det dermed, både hvorfor samfundet
skal have og dermed financiere en upopulær
moderne kunst, og hvorfor den enkelte borger har
pligt til at beskæftige sig med den. Selvom
man godt forstår den
beredskabssammenhæng, hvori denne
konstruktion er opstået, så er
spørgsmålet nu, om ikke
modernismekonstruktionen trækker
tænderne ud på den kunst, den vil
promovere. Hvis man på forhånd ved, at
det hæslige og skræmmende i den moderne
kunst i sidste ende kan oversættes til noget
skønt, sandt og godt, ja så er samme
kunst jo ikke længere så farlig endda.
Modernismekonstruktionen er i sidste ende mindst
ligeså knyttet til den særlige danske
kulturradikalisme med dens nyttetænkning, som
den er til den modernistiske kunst.(25)
Det
skønlitterære forfatterskab, der
bærer navnet Villy Sørensen, er meget
svært at placere litteraturhistorisk. Heri
ligner det en række andre store
forfatterskaber i dansk litteratur f.eks.
Søren Kierkegaards, Karen Blixens og Albert
Dams. De tidlige historier har en vis legende
materialebevidsthed, der kombineret med
fortællernes muntre sprogspil kunne forbindes
med det, man i firserne begyndte at opfatte som
postmodernisme. Disse træk i teksterne har et
meget anstrengt forhold både til de tragiske
historier om »fortolkningssammenbrud« og
til de store rum af forpligtende historisk og
mytologisk stof, som historierne klinger i. Mange
kommentatorer har været inde på
problemet og anskuer det som et forhold mellem
sprog og sag, artisteri og formål eller
retorisk fernis og betydningsstruktur; et forhold,
der er genstand for æstetisk vurdering i
forhold til kategorier som automatik,
formålstjenelighed eller manér.
Spørgsmålet er for mig at se, om ikke
retorikken er en del af sagen selv; et sted, hvor
erkendelse og kunst kommer på kollisionskurs,
netop fordi det sproglige vid så tydeligt har
et element af »koketteri« og
»fernis« samt »et skær af
automatik«.(26)
En stor del af
historierne beskæftiger sig med
problemstillinger, som er lette at ridse op f.eks.
»forlovelsessituationen«. Handlingsgange
og persongallerier er ligeledes enkle. Alligevel er
historierne indholdsmæssigt komplicerede,
hvilket hænger sammen med, at spaltningerne
ikke heles, men uddybes, forskydes og
mangfoldiggøres i en slags tematisk
bifurkationsproces. Det lader sig gøre at
bringe en stor del af historierne på en
psykologisk formel, sådan at forfatterskabet
ses som en række forskelligartede
gennemspilninger i mol af opbrud fra barndommens
orden, der går skævt eller i
stå.(27) Vi er i katastrofiske rum af dybe
menneskelige tragedier. Ikke desto mindre holder
fortælleren sig altid udenfor og ser sig som
regel ikke for god til en afsluttende
punchline eksemplerne er legio, selvom der
også findes undtagelser, f.eks.
»Duo« fra Ufarlige Historier
(1955) og »Fuglen i jomfruham« fra
Formynderfortællinger (1964). Ser man
nærmere efter, er det samtidig ofte
sådan, at historiernes logik på
forhånd udelukker, at spaltningerne kan
hæves: Otto og Otto fra »De to
tvillinger« (Sære historier) kan
i fortolkningen påstås at være
sider af samme person, men på handlingsplanet
er de netop to. »Silvanus af Nazareth«
handler om det ondes problem, men samtlige
deltagere i diskussionen om Jesu tvende viljer
halshugger sig selv eller spaltes i to, sådan
at det eneste, der er tilbage ved tæppefald,
er en parodi på forestillingen om himmelsk
retfærdighed, nemlig Hieronimi råbende
arm. 'Villy' slutter som regel i aporien; ikke som
hos Brecht: »Der Vorhang zu, und alle Fragen
offen« (28), men: tæppefald, alle
spørgsmål besvaret med
modspørgsmål, halvt sindssyg latter i
mørket. I den berømte slutning
på »Duo« ender
jeg-fortælleren med en kniv i hjertet, som
han ikke tør trække ud, »Det var
sandsynligt at alt mit hjærteblod ville
følge efter«.(29) Selvfølgelig
handler denne slutning om bevidst at ville leve med
smerten over den erkendelse, som historien bringer
for dagen sådan som f.eks. Bredsdorff og
Øhrgaard har udlagt den.(30) Det
fortælles nemlig tidligere at den moderne
kirurgi kan redde en mand med en kniv igennem
hjertet. For så vidt er slutningen et
allegorisk portræt af den modernistiske
kunstner. Der er imidlertid noget
utilfredsstillende ved denne allegori.
Jeg-fortælleren står dér med en
kniv i hjertet. Han vil ikke trække den ud,
og forstår læseren han vil heller ikke
lade den moderne videnskab tage sig af sagen. Hvad
er der så tilbage? Forblødning,
døden. Hvis man tager slutningen på
ordet, ender »Duo« i fuldstændig
håbløshed.
Det er ikke
sådan, at de eksisterende læsninger af
'Villy's historier er forkerte, men de præges
af en bestræbelse på at se en udvej af
historiernes vejløshed; de mange minusser
skal blive til et sidste plus. Denne
bestræbelse kan kaldes en modernistisk
allegorese, for den har karakter af en på
forhånd vedtaget overenskomst om ikke at tage
det falske, det grimme og det onde for
pålydende i fuldt omfang: det er jo bare
nødvendig ventilation af det
fortrængte. Den modernistiske allegorese
foregår indenfor en noget nær
præ-etableret harmoni, idet den modernistiske
kunst på forhånd er udelukket fra for
alvor at kunne rokke ved den plads i
verdensordenen, som modernismekonstruktionen har
tildelt den. Hvis man i stedet udsætter
afklaringen af spørgsmålet om,
hvorvidt der er noget konstruktivt potentiale i
'Villy's historier, til efter læsningen,
udsætter man sig for deres fulde isnende
tragiske tryk. Der udgår fra mange af
historierne en knugende mistillid til forholdet
mellem sproget og de skæbner, der
fortælles med sproget. Det lader sig
tydeligvis slet ikke gøre at fortælle
om vækst, udfoldelse, fælleskab eller
kærlighed.(31) Det er værd at holde
fast i, når modernismens konstruktører
vil have disse historier til at tjene
frigørelsen og erkendelsen. Hvordan kan de
det, når netop frigørelse og
erkendelse spaltes radikalt i samme historier?
Forestillingen er selvfølgelig, at vi i en
eller anden forstand har godt af at høre
sandheden. Den skal som bekendt gøre os
frie. Men hvis disse historier står til
troende, så kan sandheden slet ikke
gøre nogen frie. 'Villy's historier
betvivler menneskers sproglige fælleskab som
mulighedsbetingelse for tænkning,
kommunikation, etik og kærlighed, og lader
læseren tilbage med stivnede smil og vage
fornemmelser af en noget nær ontologisk
bestemt ensomhed. De modernistiske
frontkæmpere har så evig ret i, at en
sådan litteratur har en indiskutabel
eksistensberettigelse, men den ligger blandt andet
i, at den om ikke andet så foreløbigt
suspenderer forestillingen om det meningsfulde i
overhovedet at kommunikere sprogligt, det
være sig filosofisk eller
litterært.
Man må nok
sige, at spaltningen mellem 'Villy' og
'Sørensen' er noget, der i høj grad
foregår i historierne. Det er formodentlig
én af grundene til, at de stadig er
værd at læse. Derfor synes jeg, det er
problematisk at lade 'Sørensen' og
modernismekonstruktionen få det sidste ord om
'Villy'. Modernismekonstruktionen vil gerne
omdøbe 'Villy' og modernismen til
kulturradikalisme, på samme måde som
grundtvigianismen gør de nordiske guder
kristne. Kritik af fremgangsmåden vil blive
mødt med spørgsmålet: jamen,
vil du da ikke det gode? I stedet giver vi ordet
til én af 'Villy's på én gang
krampagtige, nørdede, indfølende og
vittige fortællere:
Se så! nu
begynder vi. Når vi er ved enden af
historien, ved vi ikke mere end vi ved nu.[. .
.] (33)
Et PS om modernisme
og pædagogik
Jeg overvejer, om
der er så langt fra modernismekonstruktionen
til den slags indholdistisk sort skole, der vistnok
er udbredt i vore dags tematisk prægede
litteraturformidling. I modernismekonstruktionen
drejer det sig om at indse, hvordan et givet
kunstværk i sidste ende er godt for noget.
Så vidt jeg kan vurdere, foregår en del
moderne litteraturundervisning som en primitiv
variant heraf. Det drejer sig om at få eleven
til at 'tage ansvar for egen læring' nemlig
læring af et antal moralske
grundsætninger (tage ansvar f.eks.). Siden er
det bare et spørgsmål om at
kompleksitetsreducere en given tekst, indtil den er
kogt ned til et udsagn fra facitlisten.
Jeg tror for
så vidt, nogle af de mennesker, der chokeret
beklagede sig over »Blot en drengestreg«,
var bedre læsere, end de, der måske
rutinemæssigt forsvarede modernismen med den
konkrete historie som anledning.(34) Dén
historie er et stykke af vejen noget
svineri, og den giver i sig selv ingen garanti for,
at man ikke bagefter bare har fået kvalme og
ikke andet ud af læsningen. At læse
'Villy' mod 'Sørensen' må i en
formidlingssammenhæng bestå i en
suspension af modernismekonstruktionens
pædagogiske udløbere. Man risikerer
dermed, at man ikke umiddelbart kan besvare
spørgsmålet om, hvorfor vi skal
beskæftige os med kunsten. 'Sørensen'
besvarede spørgsmålet med »Kunst
er frigørelse«; kunne man spørge
'Villy', ville svaret måske lyde 'fordi kunst
er kunst'. Til gengæld er det muligt, at man
er mere åben over for, hvad teksten er og
gør ved én.
Det er
forudsigeligt, men alligevel tankevækkende,
at nogle af dem, der har lært sig
frigørelse af kunsten, kommer til at
være del af en samfundsmæssig
fortrængning omend i det lille og
særlige hjørne, der udgøres af
litteraturens institutioner. Per Kirkeby kan
således fortælle, hvordan
HansJørgen Nielsen helt konkret forvaltede
sin videreudvikling af modernismekonstruktionen
under arbejdet med 'Nielsen'og den hvide
verden. Ved cafébordet i en pause pegede
han rundt blandt de tilstedeværende kunstnere
og sagde: »Du er med, og du er med«.(35)
Brostrøm opfatter på samme måde
sentressernes modernismediskussion som en
konkurrence med vindere og tabere og
»modernismen trak det længste
strå«. Fordi kunsten står i en god
sags tjeneste, er der intet i vejen med at
undertrykke litteraturer, der måske endda
højlydt forkynder egen nytteløshed.
Modernismekonstruktionen er
oplysningstænkning af litteraturhistorien og
åbenbart selv hjemfalden til en oplysningens
dialektik, den ville bruge litteraturen til at
hæve. Om oplysningens fraspaltningsprocedurer
og omkostninger kan enhver dvs. også de
formyndere, der forvalter litteraturens placering i
den kollektive erindring læse hos en
sprængfarlig dansk forfatter, der debuterede
i 1953 med Sære historier. Om vi
så bliver klogere, er en anden
sag.
Noter
1. Villy
Sørensen: Sære Historier,
[1953] København 1963 (Gyldendals
Bekkasinbøger), s. 11. Forfatteren har i
øvrigt selv fremhævet forfatterskabets
kontinuitet herunder præcis denne jesuistiske
bue mellem sær historie og Jesus-analyse, se
»Synspunkt på mit forfatterskab« i
Spring, nr. 4, 1993. Artiklen er ret festlig
blandt andet i redegørelsen for
modsætningen mellem Villy Sørensen og
højskolefolket. De har i flere omgange
været ude med riven for at anholde Villy
Sørensen for uautoriseret omgang med et
mytologisk stof, som Grundtvig åbenbart har
et ikke-udløbet dansk patent på.
Brandes ville have holdt med Sørensen:
»Næppe havde Oehlenschläger,
Grundtvig og Hauch opdaget disse gamle Vikinger og
begyndte at glæde sig over deres ubrudte
Kraft, før de skyndsomst gave sig til at
omvende og døbe dem«, Georg Brandes:
Det Moderne Gjennembruds Mænd,
København 1883, s. 49.
2. Figuren har jeg
selvsagt lånt fra Jesus og Kristus,
der nærmere bestemt er et forsøg
på tværs gennem evangelisternes
romerske sammenhæng, menighedspleje og
kirkebygning at frilægge personen Jesus'
udsagn og handlinger i en ganske anden
sammenhæng. Villy Sørensen vil
sandsynliggøre, at Jesus var og opfattede
sig selv som én af en lang række
profeter, der prædikede lydighed overfor Gud,
samdrægtighed i Isreal og kærlighed
overfor næsten for Israels egen skyld, ellers
ville landet gå under. Jesus' mission
mislykkedes (jvf. ordene på korset), og
landet gik virkelig under. Evangelisterne var dybt
dybt chokerede, men fik pengene til at passe ved at
gøre Jesus til en kosmisk snarere end
national frelser han er Kristus, Herren og ved at
gøre hans tids- og stedbundne lære om
Israel til en apokalyptisk religion om de sidste
dage.
3. Brostrøm
kan en fin anekdote om, hvordan han engang sad i et
koldt sommerhus og nørklede med sin
monografi om Rifbjerg. Rifbjerg selv sad
ovenpå og hamrede løs på sin
skrivemaskine, »[. . .] et
konkret-symbolsk udtryk for, at han er svær
at indhente«. Torben Brostrøm:
»Autonomi og biografi«, i Jørgen
Dines Johansen et al (red):
Historie.Tolkning.Tekst, Odense 1990, s.
20.
4. Og faktisk er
Villy Sørensen flittigere som
fiktionsforfatter, end man som regel gør sig
klart, hvis man vel at mærke inddrager hans
gendigtninger. Mine bemærkninger sigter dog
primært til forholdet mellem historierne og
de teoretiske arbejder.
5.
Politiken, 13.10.53 (Carl Johan
Elmquist).
Berlingske Aften. 17.10.53 (Hans Brix).
»Det er ikke lykkedes«, jf. hans
modtagelse af Blixen. . .
Sorø Amtstidende, 24.10.53 (Knud
Nielsen)
Ekstra Bladet, 24.10.53 (Henrik
N[eiendam]).
Information, 24.10.53 (Thorkild Hansen).
Frederiksborg Amtsavis, 29.10.53
(Anonym)
Socialdemokraten, 31.10.53 (Ove
Abildgaard)
Børsen, 1.11.53 (Erling Norlev)
BT, 3.11.53 (G.A.).
Nationaltidende, 6.11.53 (Jacob
Paludan)
Villy
Sørensen kommenterer nogle af disse
anmeldelser i »Synspunkt på mit
forfatterskab«. Jeg har ikke kunnet finde Hans
Kirks anmeldelse i Land og folk, hvor Villy
Sørensen fandt titlen til den anden samling
historier.
6. »Den
absurde filosofi«, i Mellem fortid og
fremtid, København 1969, s.
96.
7. Anne-Marie Mai:
»The Thrill of it All modernismen som
mangeartet blæksprutte«, i KRITIK, nr.
135, 1998. Jeg trækker endvidere på
samtaler med Anne Borup og på hendes
næsten færdige ph.d.-afhandling, som
hun har ladet mig læse lidt af.
8. Torben
Brostrøm: »Det umådelige
mådehold«, i Vindrosen, nr. 1, 6.
årgang, 1959, s. 11.
9. Selvom Villy
Sørensen ikke er så tilbøjelig
til at bruge betegnelsen »modernisme«,
mener jeg, at der er så mange og så
tydelige fællestræk mellem hans og
Torben Brostrøms litteraturopfattelse, at
det går an at gøre ham til en del af
»modernismekonstruktionen«.
10. Digtere og
dæmoner, København 1959, s.
36.
11.
Hverken-eller, København 1961, s.
100. Citatet diskuteres af Peter Madsen i
»Radikalisme og humanisme« i Kultur og
Klasse, nr. 34, 1979, hvor også
Søren Schou anmelder Jørgen Bonde
Jensens Litterær arkæologi . Studier
i Villy Sørensens
»Formynderfortællinger«,
København 1978. Tidsskriftets
sammenhæng er en helt anden end min nemlig en
diskussion af Sørensens og
kulturradikalismens forhold til »68«, var
Sørensen mod eller med os? Men Madsen er
inde på nogle af de samme tendenser hos
Sørensen, som jeg finder
interessante.
12.
Brostrøms opfattelse af det nære
slægtskab mellem litteratur og »moderne
psykologi« fremgår af følgende
citat om Rifbjerg: »Han skrev/skriver jo som
moderne veluddannet menneske på en
elementær, næsten given, viden om de
psykologiske mekanismer, som Freud og de andre har
formaliseret, og som de har lært af
litteraturen, der var først med dem.
Psykoanalyse er som kategori underordnet
kunsten«, Historie. Tolkning. Tekst, s.
21. Som hos Villy Sørensen tænker
teorien her moderne psykologi blot videre over
noget, som litteraturen kom først med. Man
skal i øvrigt gøre sig klart, at
både Brostrøm og Sørensen er
helt uinteressede i privatpsykologi, 'manden bag
værket' rager dem langsomt i en
litterær sammenhæng.
13. Villy
Sørensen: »Romantik und
Humanismus«, i Henrich-Steffens-Preis,
Hamburg 1974.
14. »Men hvad
nu hvis dét i sig selv bliver en stivnen?
Hvis nu der er en samfundsmæssig
arbejdsdeling, hvor kunstneren bare skal tage sig
af borgerens trivielle fortrængninger?«
polemiserer Søren Ulrik Thomsen i et
interview, Peter Øvig Knudsen:
Børn skal ikke lege under
fuldmånen, Kbh 1995, s. 118. Thomsen har
sådan set ret i , at
modernismekonstruktionens arbejdsdeling mellem det
konforme samfund og den rebelske kunst er stivnet,
men man skal være opmærksom på, i
hvor høj grad modernismens tænkere og
udøvere arbejdede i en helt anden
sammenhæng end vores nemlig under
offentlighedens hån, forfærdelse og
forargelse. De polemiske citater, jeg har brugt,
peger netop i deres skarpe form på
modernismekonstruktionens tidsbestemte
sammenhænge.
15. Dette selvom
Villy Sørensen selv så tydeligt
lægger afstand til forsimplede antagelser om
forholdet mellem det gode og den gode kunst:
»[. . .] opbyggelig kunst forekom mig
mere opbyggelig end kunst«, »Synspunkt
på mit forfatterskab« i Spring,
nr. 4, 1993, s. 8. Pointen i
modernismekonstruktionen er imidlertid, at kunsten
for at virke frigørende (hvilket vel er en
slags opbyggelighed) må være sand, dvs.
uopbyggelig i sig selv.
16. Terry Eagleton:
Literary Theory. An Introduction, Oxford
1983, s. 50.
17. Både
Anne-Marie Mai og Anne Borup har været inde
på Hans-Jørgen Nielsens sejlivede
version af denne modernismelogik, hans
berømte faser. Se Anne-Marie Mai og Anne
Borup (red): Historier om nyere nordisk
litteratur og kunst, Odense 1999, spec. noterne
til Anne Borup: »En Playmaker i aktion sider
af Hans-Jørgen Nielsens
forfatterskab«.
18. Jeg må
hellere understrege, at denne spaltning intet har
at sige om mennesket Villy Sørensen. 'Villy'
er en generalisering ud fra de ret ensartede
implicitte afsendere, man kan finde i Villy
Sørensens historier. 'Sørensen' er
det ikke-fiktive forfatterskabs myndige stemme. Det
er muligt, at dette skel harmonerer med et skel i
privatpersonen Villy Sørensen men det ved
jeg jo ikke noget om, og det er også helt
ligegyldigt i denne sammenhæng. Jeg er mig
bevidst, at en del af forfatterskabet ligger
på grænsen mellem Villy og
Sørensen, men det gør ikke skellet
ubrugeligt.
19. Digtere og
dæmoner, s. 200. Min gennemgang er et
referat af første del af kaptlet »Det
faldne Europa«, s. 196ff.
20. Sære
historier, s. 38.
21. Da jeg engang
holdt foredrag på Danmarks Biblioteksskole,
gik det op for mig, at jeg bestemt ikke er ene om
at have fået »Blot en drengestreg«
læst op af vikarer i folkeskolen hvilket jeg
synes, er en pudsig vinkel på
modernismediskussionen. Jeg hører meget
gerne fra andre, der har haft kvalme i det store
spisefrikvarter på grund af den danske
modernisme (!), brug denne adresse:
haarder@litcul.sdu.dk
22. Per
Øhrgaard: »Villy Sørensen«,
i Danske digtere i det 20. århundrede,
3. udg. bd. 4, København 1982, s.
46.
23. Joseph Conrad:
»Heart of Darkness« [1899], her
cireret fra Heart of Darkness and Other
Tales, London 1992, s. 77.
24. »Men hvis
overensstemmelsen mellem indhold og form
gøres til kriterium for kunstværkets
kvalitet, vil det sige, at der i et
fuldbårent kunstværk slet ikke kan
skelnes imellem dem, og at der ikke består
noget modsætningsforhold mellem
æstetiske og etiske kvaliteter«,
Digtere og dæmoner, s. 34.
25. I følge
Johan Fjord Jensen er den modernistiske litteratur
simpelthen litteraturens ny-radikalisme. Se Homo
Manipulatus, København 1967, specielt
kapitlet »Signalement af
ny-radikalismen«. Den kulturradikale
udlægning af modernismen betegner imidlertid
en total fortrængning af sammenhængene
mellem modernisme og fascisme. Se Cecilie
Høgsbro Østergaard: »Der Berg
Ruft! eller: Frihedens Spørgelse.
Modernismen og det totalitære«, i
Kritik 128, 1997. Sammenhængen
tematiseres også i Peter Høeg:
»Portræt af avantgarden«, i
Fortællinger om Natten, Kbh.
1990.
26. »[. .
.] der er eksempler nok på at Villy
Sørensen skaber nyt sprog ikke ved at skyde
det gamle til side, men ved at vække det til
live igen.[. . .] Somme tider kan metoden
få et skær af automatik, af brander
[. . .], men som regel tjener den sit
dobbelte formål: at gøre sproget rigt
på forestillinger og at pege ind mod
sagen«, Thomas Bredsdorff: Sære
fortællere, København 1967, s. 22.
I forlængelse heraf fremhæver
Jørgen Bonde Jensen
Formynderfortællinger på
bekostning af Sære historier og
Ufarlige Historier (1955): »[. .
.] hvad der er særegent for de to
første novellesamlinger er et sprogligt
artisteri (eller koketteri) som ikke altid
forekommer mig at være lige vel begrundet i
historiernes stof, som altså kan virke
formålsløst.« Litterær
arkæologi . Studier i Villy Sørensens
»Formynderfortællinger«,
København 1978, s. 202. Finn Hauberg
Mortensen peger tydeligt på denne diskussion
i sin læsning af Sære historier
historier : »Modernistisk digtning kan som al
anden være manér. Når den har
kvalitet, er den ikke besværlig ved drillende
at smøre en »sær« retorisk
fernis af ironi eller dementi oven på en klar
betydningsstruktur. Dens udsagn er, at
virkeligheden er blevet underlig, måske endda
ubegribelig, og først lader sig forstå
fra et arkimedisk punkt. Men i sit arbejde med
dette »sære« må digteren
implicere, at han i en vis udtrækning har
noget til fælles med læseren f.eks.
sprog, forestillinger og erfaringer, men også
muligvis referencer til og normer for litteratur og
anden fiktionsvirkelighed«. »Dele hele.
Villy Sørensen Sære historier
historier «, i Povl Schmidt et al (red):
Læsninger i dansk litteratur, bd. 4,
Odense 1997, s. 91f. Se endvidere Dansk
Noter, nr. 2, 1996, hvor flere artikler
strejfer relationen mellem historiernes
sprogføring og konstruktion.
27. Se Caterina
Testa: »Den smertelige indre proces om fire
historier af Villy Sørensen«, i
Nordica, bd. 13, 1996. En god og kongenial
læsning, der helt undgår referencer til
den danske modernismediskussion.
28. Sætningen
er Gero von Wilperts eksempel på
»Aporie« i Sachwörterbuch der
Litteratur, Stuttgart 1989, den stammer fra
slutningen af Bertold Brecht: Der gute Mensch
von Sezuan [193941].
29. Ufarlige
historier [1955], 1984 (Gyldendals
Paperbacks), s. 96.
30. Henholdsvis
Bredsdorff i Sære Fortællere, s.
28ff. og Øhrgaard i Danske digtere i det
20. århundrede bd. 4, s. 48.
31. Caterina Testa
tager i ovennævnte artikel udgangspunkt i
dette forhold. I øvrigt er der en lighed med
Klaus Rifbjergs Og andre historier (1964)
her; novellesamlingen er bygget op om en manglende
historie, nemlig den om et fuldbyrdet
kærlighedsmøde.
32. Hvilket
fremgår med vittig tydelighed af
»Synspunkt på mit forfatterskab«, i
hvert fald hvad angår grundtvigianismens
forhold til nordisk og kristen mytologi.
Parallelliseringen til forholdet mellem
kulturradikalisme og modernisme er mit
ansvar.
33. Villy
Sørensen »En glashistorie«, i
Formynderfortællinger,
København 1964, s. 7.
34. »Jeg var i
hvert fald large nok til at forsvare hele den
moderne kunst når jeg selv blev angrebet, og
efterhånden også rede til at forsvare
den når det ikke var mig selv det gik ud
over.« Villy Sørensen »Synspunkt
på mit forfatterskab«, Spring,
nr. 4, 1993, s. 8.
35. Per Kirkeby:
»At genvinde kaos« i Historier om
nyere nordisk litteratur og kunst, s.
219.
36. Se Anne-Marie
Mai »The thrill of it All«.
Selvfølgelig er enhver litterat del af denne
fortrængning, litteraturhistorien er
simpelthen fortrængning. Og jo dygtigere og
mere indflydelsesrig en litterat er, jo mere er
vedkommende en del af denne proces. Mine
bemærkninger er altså absolut ikke del
af noget personopgør med nogen som helst.
Jeg påpeger blot, at modernismekonstruktionen
selv er en slags oplysningsprojekt med de riscici,
der ligger i det. Når jeg må
understrege min dybe respekt for Brostrøm,
Nielsen og Sørensen, så hænger
det sammen med, at jeg nu flere gange har bevidnet,
hvordan Borups og Mais modernismediskussion
søges reduceret til et personopgør.
Redaktionen af Kritik har med tungen i
kinden søgt at puste til en sådan
konfrontationstænkning ved at ledsage
»The Thrill of it All« med et
dæmonisk billede af Torben Brostrøm. .